Perkataan
‘sumber’ menurut kamus dewan edisi yang keempat boleh membawa maksud asal, mula
dan punca.[1] Oleh itu dapat dijelaskan
bahasa sumber UUKA merupakan salah satu bentuk punca dan bermulanya sesuatu
undang-undang yang telah diperakui oleh sesuatu badan kehakiman. Maka sumber
sesuatu undang-undang ini akan menjadi tempat yang perlu dirujuk kepada sesuatu
undang-undang. Seperti mana yang telah diterangkan sebelum ini, UUKA merupakan
sebahagian daripada Undang-Undang Antarabangsa (UUA) maka langkah untuk mencari
sumber UUKA adalah sama dengan sumber rujukan UUA. Ini dapat diterangkan secara
jelas melalui Artikel 38 yang mana Mahkamah Keadilan Antarabangsa atau International
Court of Justice (ICJ) yang telah menyebut bahawa ciri-ciri sumber yang
telah diguna pakai oleh UUA secara formal adalah seperti berikut;
1. The Court,
whose function is to decide in accordance with international law such disputes
as are submitted to it, shall apply:
a. international
conventions, whether general or particular, establishing rules expressly
recognized by the contesting states;
b. international
custom, as evidence of a general practice accepted as law;
c. the general
principles of law recognized by civilized nations;
d. subject to
the provisions of Article 59, judicial decisions and the teachings of the most
highly qualified publicists of the various nations, as subsidiary means for the
determination of rules of law.
2. This
provision shall not prejudice the power of the Court to decide a case ex aequo
et bono, if the parties agree thereto.[2]
Berdasarkan
petikan artikel 38 diatas ini telah menunjukkan beberapa syarat yang perlu ada
untuk menjadi sumber rujukan di dalam Mahkamah Keadilan Antarabangsa. Sumber
UUA secara formal adalah berbentuk perjanjian di peringkat antarabangsa (Treaty)
dan undang-undang lazim (Custom) yang telah diterima oleh semua negara
di peringkat antarabangsa.[3] Kenyataan ini turut
disokong dengan pendapat Abdul Ghafur Hamid (2005), beliau telah berpendapat
seperti berikut;
“.. as enumerated in
Article 38 and it has often been suggested that the enumeration is not
adequate, and is out of date and that the existence of additional source should
be recognized.[4]
Berdasarkan
pendapat Abdul Ghafur Hamid melalui petikan di atas beliau telah menerangkan
bahawa seperti yang telah dinyatakan dalam artikel 38 telah mengariskan panduan
sumber untuk membuat rujukan walaupun terdapat sumber untuk menyelesaikan
permasalahan yang tidak disebut didalam undang-undang terdahulu, undang-undang
baru boleh diwartakan melalui perjanjian yang telah disahkan atau diiktiraf
oleh semua negara yang terlibat didalam satu konvensyen.
Sumber UUKA yang telah digunakan
secara formal adalah bersandarkan dengan dua konvensyen yang utama, iaitu
Konvensyen Geneva 1949 dan konvensyen Hague tahun 1899 dan 1907 konvensyen
Hague tahun 1907.[5]
2.1.1 Konvensyen
Geneva
Geneva
Konvensyen 1949 merupakan perjanjian undang-undang yang terpakai didalam
situasi perang.[6]
Ini kerana perjanjian undang-undang ini bersifat memberi perlindungan kepada
tentera dan orang awam semasa di dalam situasi peperangan dalam kata lain
perjanjian ini berkenaan layanan kepada tentera yang cedera, perlindungan
kepada orang awam, perlindungan kepada tentera yang berada disempadan laut dan
memberi perlindungan kepada tahanan perang. Penerimaan Konvensyen Geneva yang
pertama kesan daripada penubuhan Jawatankuasa Palang Merah Antarabangsa pada
tahun 1863. Konvensyen ini ditubuhkan adalah hasil usaha Hendri Dunant yang
mendapat ilham daripada kekejaman yang disaksikannya dalam perang Solferino
seperti yang telah diterangkan didalam latar belakang penubuhan undang-undang
kemanusiaan antarabangsa moden. Terdapat empat bahagian yang dapat dilihat
didalam konvensyen Geneva iaitu:
1.
First Geneva Convention for the
Amelioration of the Condition of the Wounded and Sick in Armed Forces in the
Field.
2.
Second Geneva Convention for the
Amelioration of the Condition of Wounded, Sick and Shipwrecked Members of Armed
Forces at Sea.
3.
Third Geneva Convention relative to
the Treatment of Prisoners of War.
Di
dalam Konvensyen Geneva 1 dan 2 yang telah disahkan oleh 14 buah negara yang
telah mengambil bahagian dalam perjumpaan di Geneva bagi membincangkan isu
membantu tentera yang cedera semasa peperangan[8]. Dimana dalam artikel ini
telah meletakkan beberapa garis panduan tentang bagaimana anggota tentera yang
cedera (yang tidak bersenjata) tidak boleh diserang. Mereka hendaklah dilayan
dengan baik dan diberikan rawatan kepada mereka yang telah tercedera semasa
pertempuran berlaku. Jika ditawan, mereka hendaklah dijaga dengan baik seperti
memberi rawatan yang setimpal kepada anggota tentera musuh yang cedera. Dalam
artikel ini juga telah menerangkan jika berlaku kematian di dalam pertempuran
atau peperangan mayat tentera yang terkorban hendaklah dikumpul dan dikebumikan
atau dibakar dengan penuh penghormatan. Barang-barang yang dimiliki oleh
tentera yang terkorban hendaklah di pulangkan atau diserahkan kepada ahli
keluarga tentera yang telah terkorban melalui agensi yang dilantik.
Konvensyen
Geneva yang ketiga telah disahkan pada tahun 1929 dan negara-negara yang telah
menandatangani perjanjian ini bersetuju untuk memberi perlindungan kepada
tahanan perang daripada aspek fizikal, mental, tempat tinggal dan agama.[9] Antara yang terkandung
dalam artikel Konvensyen Geneva ketiga telah menetapkan semua tahanan perang
hendaklah memberi nama, pangkat,tarikh lahir dan nombor pengenalan. Segala
maklumat ini hendaklah dihantar kepada kerajaan negara tentera tersebut supaya
dapat dikesan oleh pemerintah meraka. Dalam artikel ini juga telah menerangkan
bahawa terdapat larangan kepada negara yang menahan dari melakukan siksaan dan
ancaman kepada tentera yang ditahan untuk apa-apa tujuan mendapatkan maklumat.
Dalam artikel ini turut menerangkan bahawa negara yang menahan tentera semasa
peperangan hendaklah melayan tentera tersebut dengan baik, ini kerana setiap tahanan
tidak boleh dicederakan atau didera atau digunakan untuk tujuan eksperimen
perubatan atau sains. Selain itu dalam artikel ini telah merangkan negara yang
menahan hendaklah memberi segala keperluan asas seperti makan dan minum, dan
meletakkan tahanan tentera di kawasan yang tidak terdedah dengan peperangan.
Manakala
artikel Konvensyen Geneva keempat telah diwujudkan pada tahun 1949 merupakan
perjanjian yang telah dipersetujui dan disahkan untuk melindungi orang awam
dalam kawasan tahanan atau kawasan yang telah dimiliki oleh tentera, dalam kata
lain undang-undang ini adalah bertujuan untuk melindungi orang awam semasa
dalam keadaan peperangan.[10] Sebanyak 166 buah negara
telah mengesahkan perjanjian ini. Dalam artikel ini telah mengariskan bahawa
mereka yang cerdera kanak-kanak, ibu mengandung, orang tua hendaklah
dipindahkan dari kawasan pertempuran. Didalam artikel ini juga telah
mengariskan larang untuk menyerang rumah sakit dan anggotanya hendaklah
dilindungi daripada serangan dan mereka dibenarkan menjalankan tugas (memberi
rawatan) tanpa gangguan. Dalam artikel ini juga terut meletakkan bahawa
tindakan yang harus diambil oleh pihak yang bermusuhan untuk menentukan bahawa
kanak-kanak yang berusia 15 tahun kebawah atau mereka yang telah kehilangan
ahli keluarga akibat perang wajib diberi makan, tempat tinggal dan pendidikan
yang sewajarnya.
Selain
dari empat artikel ini terdapat juga protokol tambahan yang telah diwujudkan
pada tahun 1977 dengan tujuan melindungi mangsa-mangsa peperangan bersenjata
antarabangsa. Protokol tambahan tersebut adalah[11]:
1.
Additional Protocol I: relating to
the Protection of Victims of International Armed Conflicts.
2.
Additional Protocol II: relating to
the Protection of Victims of Non-International Armed Conflicts.
Protokol
tambahan pertama telah ditandatangi ada tahun 1977 dengan tujuan melindungi
mangsa-mangsa peperangan bersenjata antarabangsa.[12] Sebanyak 96 buah negara
yang telah mengesahkan protokol ini. Kandungan protokol ini adalah untuk
meluaskan perlindungan kepada penduduk awam, askar-askar dan petugas perubatan.
Protokol ini telah mengariskan larangan menyerang secara membuta tuli kepada
penduduk kepada orang awam khususnya kepada wanita dan kanak-kanak. Selain itu
artikel ini juga telah menerangkan bahawa larangan untuk merosakkan atau
memusnahkan sumber makanan, air dan buah-buahan sebagai sumber makanan dalam
situasi peperangan, dan turut menekankan larangan mengunakan kanak-kanak
dibawah umur 15 dan kebawah sebagai angkatan ketenteraan. Artikel ini juga telah
menerangkan larangan kepada mengunakan senjata yang boleh memberi kesan kecederaan
yang melampau serta menyebabkan kemusnahan alam sekitar.
Manakala protokol tambahan yang kedua
adalah untuk menyediakan peraturan iaitu larangan sebarang bentuk siksaan dan serangan
kepada pegawai atau kakitangan perubatan yang mengunakan lambang khas yang
harus dilindungi. Protokol ini telah ditandatangan dan disahkan pada tahun 1990
yang bertujuan untuk memberi perlindungan kepada mangsa konflik bersenjata
bukan antarabangsa seperti perang saudara.[13] Ia melarang serangan ke
atas orang awam. Disini juga telah menekankan organisasi bantuan seperti ICRC
dibenarkan untuk meneruskan perkhidmatan kemanusiaan mereka bagi membantu
mangsa-mangsa serangan.
2.1.2 Konvensyen
Hague
Konvensyen
Hague merupakan satu perihal UUKA mengenai beberapa artikel tentang menentukan cara
dan jenis senjata yang boleh digunakan di dalam peperangan.[14] Konvensyen Hague juga
dikenali sebagai perjanjian yang terjadi melalui beberapa siri Persidangan Pendamaian
(Hague Peace Conference). Dimana Persidangan Pendamaian I telah diadakan
pada tahun 1899 manakala persidangan pendamaian II telah dijalankan pada tahun
1907.[15]
a)
Konvensyen Hague 1 (1899)
Konvensyen
Hague Pertama merupakan hasil daripada Persidangan Perdamaian yang telah
diadakan di Hague pada tahun 1899 yang merupakan persidangan yang telah
dilakukan bagi tujuan untuk menyemak semula deklarasi undang-undang peperangan
dan adat peperangan yang telah diwujudkan pada persidangan Brussels (Conference
of Brussels) yang belum lagi disahkan pada tahun 1874.[16]
Persidangan
pendamaian ini telah diwakili oleh 26 wakil negara yang telah mengambil masa
selama 2 bulan iaitu pada 18 Mei sehingga 29 Julai 1899 namun ia gagal dalam mencapai
persetujuan dan objektif utama persidangan tersebut iaitu had atau pengurangan
persenjataan, tetapi menerima pakai tiga konvensyen yang telah dipersetujui
oleh wakil negara-negara yang terlibat didalam persidangan ini.[17] Antara konvensyen yang
telah dipersetujui adalah:
I.
Convention for the peaceful
adjustment of international differences.
II.
Convention regarding the laws and
customs of war on land.
III.
Convention for the adaptation to
maritime warfare of the principles of the Geneva Convention of 22 August 1864. [18]
Selain
daripada 3 konvensyen yang telah dipersetujui oleh negara yang terlibat
terdapat juga deklarasi yang telah diterima didalam konvensyen tersebut. Antara
deklarasi yang telah diterima adalah seperti berikut:[19]
1.
To prohibit the launching of
projectiles and explosives from balloons or by other similar new methods.
2.
To prohibit the use of projectiles,
the only object of which is the diffusion of asphyxiating or deleterious gases.
3.
To prohibit the use of bullets which
expand or flatten easily in the human body, such as bullets with a hard envelope,
of which the envelope does not entirely cover the core or is pierced with
incisions.
b)
Konvensyen Hague 2 (1907)
Konvensyen
Hague kedua ini merupakan persidangan pendamaian yang kedua dan telah diadakan
pada 15 Jun hingga 18 Oktober 1907 dengan tujuan untuk memperluaskan dan
menambahkan lagi artikel kepada prinsip-prinsip kemanusiaan yang telah
dilakukan pada kovensyen pendamaian yang pertama pada tahun 1899.[20]
Berdasarkan
perbincangan yang telah dilakukan ini beberapa penambahan artikel yang berjaya
diwujud oleh negara-negara yang menyertai persidangan ini. Di antara perjanjian
yang telah disahkan dan dipersetujui adalah seperti berikut:
I.
Convention for the pacific settlement
of international disputes.
II.
Convention respecting the limitation
of the employment of force for the recovery of contract debts.
III.
Convention relative to the opening of
hostilities.
IV.
Convention respecting the laws and
customs of war on land.
V.
Convention respecting the rights and
duties of neutral powers and persons in case of war on land.
VI.
Convention relative to the status of
enemy merchant ships at the outbreak of hostilities.
VII.
Convention relative to the conversion
of merchant ships into warships.
VIII.
Convention relative to the laying of
automatic submarine contact mines.
IX.
Convention respecting bombardment by
naval forces in time of war.
X.
Convention for the adaptation to
naval war of the principles of the Geneva Convention.
XI.
Convention relative to certain
restrictions with regard to the exercise of the right of capture in naval war.
XII.
Convention relative to the creation
of an International Prize Court.
XIV.
Declaration prohibiting the discharge
of projectiles and explosives from balloons.
Maka
jelaslah bahawa dengan adanya dua-dua Konvensyen Hague ini merupakan
undang-undang yang mengehadkan kadar pengunaan senjata dan cara untuk berperang
yang dilihat mampu memberi kesan yang amat teruk kepada manusia. Oleh itu
kedua-dua konvensyen ini dilihat sebagai langkah untuk mengawal dan
mengurangkan konflik bersenjata.
[1]Gerbang kata kamus
dewan bahasa dan pustaka, Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia,
http://ekamus.dbp.gov.my/Search.aspx?spec=false&type=1&cari=Sumber,
diakses pada 20 Mac 2014.
[2]Abdul Ghafur Hamid,
Public International Law: A Practice Approach, Petaling Jaya: Prentice Hall,
2006, hlm.23.
[3] Ibid., hlm.24.
[4] Ibid.
[5] Hillier Timothy, Public
International Law, London: Cavendish Publishing Limited, 1994, hlm.292.
[6]Geneva Convention an
Introduction, London: Peace Pledge Union, http://www.ppu.org.uk/learn/texts/doc_geneva_con.html,
Diakses pada 20 Mac 2014.
[8]International
Humanitarian Law: Summary of the Geneva Conventions of 1949 and Their
Additional Protocols,
Washington: The American Red Cross,
http://www.redcross.org/images/MEDIA_CustomProductCatalog/m3640104_IHL_SummarySummaryGen.pdf,
hlm 2, diakses pada 20 Mac 2014.
[9] Ibid., hlm.3.
[10] Ibid, hlm.3.
[11] Ibid,hlm.5.
[12] Ibid.
[13] Ibid,hlm.6.
[14] Provost Rane, International
Human Right and Humanitarian Law, New York: Cambridge University Press,
2002, hlm.5.
[15] Ibid.
[16] Convention (II)
with Respect to the Laws and Customs of War on Land and its annex: Regulations
concerning the Laws and Customs of War on Land. The Hague, 29 July 1899,
Geneva: International Committee of the Red Cross,
http://www.icrc.org/applic/ihl/ihl.nsf/Treaty.xsp?documentId=CD0F6C83F96FB459C12563CD002D66A1&action=openDocument,
diakses pada 21 Mac 2014.
[17]Final Act of the
International Peace Conference. The Hague, 29 July 1899, Geneva:
International Committee of the Red Cross, http://www.icrc.org/applic/ihl/ihl.nsf/Article.xsp?action=openDocument&documentId=8FCF14D950797012C12563CD00515C0A,
diakses pada 21 Mac 2014.
[18] Ibid.
[19] Ibid.
[20] Final Act of the
Second Peace Conference. The Hague, 18 October 1907, Geneva:
International Committee of the Red Cross,
http://www.icrc.org/ihl.nsf/0/4360cf9a132f97d7c125641e00372ed1?OpenDocument,
diakses pada 21 Mac 2014.
[21] Ibid.
0 comments:
Post a Comment