Friday, 20 June 2014

Asas Undang-Undang Kemanusiaan Antarabangsa (UUKA)

Setiap undang-undang yang wujud didalam sistem antarabangsa ini mempunyai asas-asas yang tersendiri didalam penubuhannya yang tersendiri begitu juga dengan wujudnya UUKA ini, yang mana UUKA ini juga mempunyai asas-asas yang tersendiri. Tiga asas yang telah digariskan dan ditekankan dalam undang-undang ini iaitu asas kepentingan ketenteraan (military necessity), asas kemanusiaan (humanity) dan asas adab peperangan (chivalry). Kesemua asas-asas yang disebutkan ini merupakan tunjang utama yang menjadi asas kepada peraturan-peraturan di dalam undang-undang kemanusiaan. Kenyataan ini turut dijelaskan oleh Louise Doswald-Beck dan Sylvain Vité (1993) seperti berikut;

Traditional manuals of humanitarian law cite the basic principles of this law as being those of military necessity, humanity and chivalry.”[1]

Dalam artikel ini Louise Doswald-Beck dan Sylvain Vité telah menjelas bahawa asas wujudkan undang UUKA ini adalah daripada seperti yang telah dinyatakan menunjukkan bahawa asas inilah menjadi dasar pengembangan UUKA sehingga hari ini.

2.1.1   Asas kepentingan ketenteraan (military necessity)
Asas ini membawa maksud bahawa suatu pihak bersenjata mempunyai hak untuk melakukan setiap tindakan yang dapat mengakibatkan kejayaan suatu operasi ketenteraan tetapi tidak melanggar mana-mana peraturan dan undang-undang peperangan. Walaupun asas ini dilihat seolah-olah memberi kebenaran untuk melakukan sebarang tindangan yang disifatkan munasabah di dalam situasi peperang namun asas kepentingan ketenteraan ini mempunyai prinsip-prinsip tertentu dalam melaksanakan sesuatu tindakan dengan adanya dua prinsip yang perlu ditekankan dalam mengunakan asas kepentingan ketenteraan ini, prinsip ini disebut sebagai prinsip had (limitation principle) dan prinsip perkadaran (proportionally principle).[2]

Prinsip had merupakan suatu prinsip yang menghendaki adanya sekatan terhadap cara atau alat serta cara atau kaedah berperang yang dilakukan oleh pihak yang bersengketa, contohnya larangan penggunaan racun atau senjata beracun. Adanya prinsip ini adalah untuk mengurangkan kesan yang boleh mengakibatkan luka-luka yang berlebihan (superfluous injury) dan penderitaan yang tidak perlu (unnecessary suffering) dalam situasi peperangan. Manakala prinsip perkadaran ini bermaksud adalah larangan sesuatu tindakan yang boleh mengakibatkan kerosakan dan kemusnahan yang akan dialami oleh penduduk awam seharus mempunyai kadar yang minimum sifatnya dan tidak berlebihan semasa berlakukannya serangan terhadap sasaran tentera. Contohnya larangan menyerang mengunakan senjata nuklear.

2.1.2   Asas kemanusiaan (humanity)
Berdasarkan asas ini telah mengariskan prinsip bahawa pihak yang bersengketa diwajibkan untuk mengunakan dan memperlihatkan asas-asas kemanusiaan terhadap sesuatu tindakan serangan yang hendak dilakukan, di mana pihak yang bersengketa dilarang untuk menggunakan kekerasan yang boleh menimbulkan luka-luka yang berlebihan atau penderitaan yang tidak perlu[3]. Contoh yang boleh diambil adalah larangan mengunakan ‘peluru dum-dum’ (dum-dum bullets) dan ‘peluru yang memiliki keupayaan untuk mengembang dalam tubuh badan manusia’ (expanding bullets), ini kerana kedua-dua peluru ini mampu untuk menghancurkan tubuh badan manusia dan memberi kecederaan yang kekal kepada anggota badan manusia.
2.1.3   Asas adab peperangan (chivalry).
Berdasarkan asas ini, UUKA telah mengariskan bahawa perlunya kejujuran di dalam sesuatu peperangan. Dalam kata lain tidak dibenarkan mengunakan tipu muslihat oleh pihak bersengketa untuk menewaskan pihak lawannya.[4] Ia dapat dilihat dengan penggunaan alat-alat yang tidak dibenarkan oleh atau bertentangan dengan UUKA serta asas ini turut melarang pengunaan cara-cara berperang yang bersifat khianat adalah dilarang sama sekali dalam situasi konflik dan peperangan. Sebagai contoh yang boleh di ambil ialah larangan seseorang tentera dari pihak negara yang bersengketa dilarang untuk membunuh atau melukai musuh yang telah menyerahkan diri atau yang tidak mampu lagi untuk mengangkat senjata dalam situasi peperangan.





[1]Louise Doswald-Beck dan Sylvain Vité, International Humanitarian Law and Human Rights Law, Geneva: International Committee of the Red Cross, 1993, http://www.icrc.org/eng/resources/documents/misc/57jmrt.htm, diakses pada  21 Mac 2014.

[2] Jasmine Moussa, 2008, Can jus ad bellum override jus in bello? Reaffirming the separation of the two bodies of law, International Review of The Red Cross  90(872), 963-990.

[3] Theodor Meron, 2000, The Martens Clause, Principle of Humanity and Dictates of Public Conscience, The American Journal of International Law, 94(1), 78-89.

[4] Theodor Meron, 2000, The Humanization of Humanitarian Law, The American Journal of International Law, 94(2), 239-278.

0 comments:

Post a Comment

Malaysia Cheap Web Hosting