Sunday, 22 June 2014

Konflik Etnik Malaysia Dari Perspektif Hubungan Antarabangsa

Pengenalan.
Secara tradisinya, definisi bangsa dan etnik adalah berkait rapat dengan factor-faktor biologi dan sosiologi masing-masing.Bangsa merujuk kepada penampilan fizikal seseorang, seperti warna kulit, warna mata, warna rambut, struktur tulang dan lain-lain.Etnik sebaliknya berkaitan dengan factor-faktor kebudayaan seperti kewarganegaraan, budaya, keturunan, bahasa dan kepercayaan.[1]Sebagai contoh untuk mengetahui lebih lanjut mengenai bangsa adalah mengambil contoh daripada bangsa Kaukasia. Bangsa Kaukasia mempunyai ciri-ciri berkulit putih sebagaimana diterangkan oleh MA MacConail sebagai “kulit cahaya dan mata, hidung sempit dan bibir nipis. Walau bagaimanapun, terdapat banyak etnik dalam bangsa Kaukasia seperti Ireland, Wales, Jerman dan lain-lain.[2]

          Penggunaan terma ‘ethnicity’ yang digunakan pada masa kini mula berkembang pada pertengahan abad ke-20. Penggunaan ‘ethnicity’ bertujuan untuk menggantikan terminologi ‘races’ atay ‘nations’ yang merupakan konsep yang digunapakai  pada abad ke-19.[3]Etnik dirujuk sebagai kelompok manusia yang anggotanya mengaitkan diri melalui sesuatu warisan sepunya, baik warisan yang benar mahupun dianggap berkait. Wujudnya istilah etnik ini adalah untuk membezakan kelompok diri daripada kelompok etnik yang lain menerusi sifat-sifat seperti budaya, bahasa, agama dan tingkahlaku. Turut dikenali sebagai etnogenesis.[4]

          Akibat terlalu banyak kumpulan etnik di dalam dunia ini telah menyebabkan mereka ini beperang/konflik antara satu sama lain. Keadaan ini bertepatan dengan teori realism yang mengatakan manusia ini mempunyai keinginan untuk mendominasi manusia yang lain. Merujuk kepada etnik ianya dominasi etnik lain ke atas etnik yang lain seperti yang berlaku di Rwanda iaitu penindasan etnik Tutsi (minoriti) terhadap etnik Hutu (majoriti). Selain itu, sesetengah sarjana menjelaskan mengapa berlakunya konflik etnik adalah disebabkan jatuhnya pemerintahan autoritarian.[5]Contohnya konflik etnik yang berlaku akibat jatuhnya kerajaan autoritarian adalah semasa jatuhnya empayar Kesatuan Soviet (USSR) pada 1991, telah menyebabkan berlakunya banyak konflik antara kumpulan-kumpulan etnik seperti di Bosnia-Herzegovina, Chechnya dan lain-lain.

          Secara asasnya, sarjana-sarjana hubungan antarabangsa menjelaskan punca berlakunya konflik etnik berdasarkan level of analysis : systemic level, domestic level. Jika melihat analisis di peringkat sistemik, konflik etnik lebih memberikan tumpuan terhadap sifat sistem keselamatan di mana kumpulan etnik beroperasi dan mengenalpasti masalah yang wujud dikalangan kumpulan etnik yang lain. Selain itu, konflik etnik berlaku juga disebabkan asas perjuang etnik mereka dengan etnik yang lain untuk mencapai kuasa politik dan status. Contohnya penindasan etnik Tutsi terhadap etnik Hutu di Rwanda ekoran pemberian kuasa oleh penjajah Belgium kepada etnik Tutsi.Manakala analisis berasaskan tahap domestik pula adalah meilhat peranan State dalam menangani kebimbangan pengundi mereka, kesan nasionalisme mengenai hubungan antara kaum, dan kesan pendemokrasian mengenai hubungan antara kaum.Sekiranya State salah percaturan mampu untuk cetuskan konflik etnik dalam peringkat domestik. Contoh yang dapat dilihat adalah rusuhan kaum pada 13 Mei 1969 di Malaysia di antara tiga kaum terbesar di Malaysia iaitu Melayu, Cina dan India. Dikaitkan dengan keadaan politik serta diskriminasi kaum.[6]

Latar belakang Malaysia.
Sebelum mengkaji tentang konflik 13 Mei 1969 dan HINDRAF,perlu telebih dahulu  mengenali sedikit latar belakang mengenaiMalaysia. Malaysia merupakan sebuah negara yang terletak di rantau Asia Tenggara dan dikelilingi oleh negara-negara jirannya seperti Thailand, Singapura, Indonesia, Brunei dan Filipina.Negara Malaysia terdiri daripada 13 negeri dan dua wilayah persekutuan - Kuala Lumpur dan Labuan.Negara Malaysia adalah berpecah antara Barat yang dikenali sebagai Semenanjung Malaysia dan Malaysia Timur.[7] Semenanjung Malaysia adalah dihubungkan dengan Selatan Thailand dan bersebelahan dengan negara pulau Singapura di selatan, antara negeri yang terdapat di Semenanjung Malaysia adalah seperti Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Selangor, Perak, Kedah, Pualau Pinang, Perlis, Kelantan, Terenganu dan Pahang manakala Malaysia Timur terdiri daripada dua buah negeri iaitu Sabah dan Sarawak yang terletak di bahagian utara pulau Borneo. Negeri yang terletak di Malaysia Timur ini berkongsi daratan dan kepulauan dengan dua negara jiran yang terdapat di di kepulauan Borneo, dua negara tersebut adalah Brunei dan Indonesia.

Malaysia mengamalkan sistem demokrasi berparlimen di bawah pentadbiran Raja Berperlembagaan dengan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara yang bertugas selama lima tahun dan dipilih oleh Majlis Raja-Raja[8]. Perlembagaan negara telah digubal dengan mengadakan syarat-syarat untuk pengalaman sistem ini. Salah satu syarat sistem Demokrasi Berparlimen adalah pembahagian kuasa kepada tiga bahagian di dalam pemerintahan, iaitu Perundangan, Kehakiman dan Pentadbiran atau Eksekutif yang perlu digunakan dalam membentuk sistem demokrasi berparlimen.Malaysia juga merupakan sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi berasaskan kepada sistem Persekutuan.Sebagai sebuah negara Raja Berperlembagaan, maka diperuntukan oleh Perlembagaan institusi Yang Di-Pertuan Agong, Raja-raja Melayu di sembilan buah negeri dan Majlis Raja-raja.[9]Baginda adalah diberi kuasa untuk memelihara adat istiadat orang Melayu dan Pentadbiran Agama Islam di negeri masing-masing.Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong adalah Ketua Agama Islam bagi negeri-negeri Pulau Pinang, Sabah, Sarawak, dan Wilayah-wilayah Persekutuan.

Dari segi demografi penduduk, Malaysia mempunyai jumlah penduduk yang melebihi 29 juta.Keunikkan Malaysia dapat dilihat kerana Malaysia dilihat sebagai sebuah negara yang mempunyai kepelbagaian bangsa, budaya etnik dan agama dalam membentuk bangsa Malaysia.Antara populasi etnik yang ada di Malaysia adalah seperti Orang Melayu, Cina, India dan suku kaum bumiputera.[10] Orang Melayu bersama-sama dengan orang asal tertua mereka membentuk kumpulan yang dikenali sebagai bumiputera terdiri daripada 58% daripada penduduk Malaysia, dengan Cina membentuk 24%, dan kaum India pada 8%. Kumpulan-kumpulan lain yang lebih kecil membentuk 10% yang lain.[11]

Dari segi agama dan kepercayaan, Seperti yang telah dijelaskan bahawa Malaysia merupakan sebuah negara yang mempunyai bangsa dan etnik yang pelbagai.Oleh Itu agama dan kepercayaan dan agama juga mempunyai kepelbagaian tersebut.Ini dapat dilihat melalui pecahan peratusan yang telah dijelaskan,Islam merupakan agama yang paling meluas dianuti di Malaysia dengan perkadaran 61.3 peratus. Sebagai negara berbilang kaum, antara agama lain yang dianuti adalah Buddha (19.8%), Kristian (9.2%) dan Hindu (6.3%).[12] Walaupun Malaysia ini mempunyai kepelbagaian agama namun  menurutPerkara 3, Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa “Ugama Islam ialah ugama bagi Persekutuan; tetapi ugama-ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan”. Perkara 11 mengenai Kebebasan Ugama pula menyatakan “Tiap-tiap orang adalah berhak menganuti dan mengamalkan ugamanya dan tertakluk kepada Fasal (4), mengembangkan ugamanya”.[13]Ini bermakna walaupun Malaysia telah mengisytiharkan Islam sebagai agama rasminya, penduduk Malaysia yang terdiri daripada pelbagai keturunan dan kepercayaan, bebas mengamalkan kepercayaan masing-masing.Kebebasan ini membentuk perpaduan yang kukuh antara kaumdan ini telah dibuktikan dengan keamanan yang dikecapi oleh rakyat Malaysia selama ini.

Konflik 13 Mei.
Peristiwa 13 Mei merupakan salah satu sejarah hitam di Malaysia apabila berlaku konflik sehingga menyebabkan pertumpahan darah.Ia berlaku pada 13 Mei 1969 selepas tamatnya pilihanraya umum pada ketika itu. isu perkauman menjadi salah satu punca berlakunya konflik ini. ia berlaku antara kaum melayu dan cina. Akibat daripada persengketaan yang bermula pada 10 Mei selepas keputusan pilihanraya diumumkan dilihat ketidakpuashatian parti telah menyebabkan konflik ini dan sekaligus menyebabkan pertumpahan darah.Isu perkauman telah mendorong berlakunya perkara ini.pada mulanya ia berlaku adalah disebabkan Parti Perikatan (sekarang dikenali sebagai Barisan Nasional) terdiri daripada UMNO, MCA dan MIC telah memenangi Pilihanraya. Namun kemenangan tersebut bukanlah 2/3 seperti mana yang kita sedia maklum bagi mana-mana parti yang ingin memerintah perlu memenangi 2/3 dari kerusi Parlimen. Bagi pihak pembangkang yang terdiri daripada PAS, DAP, Gerakan dan PPP dan kebanyakkannya merupakan dari kaum cina telah bersorak apabila melihat situasi politik di Malaysia pada ketika itu penguasaannya lebih dari orang melayu. Hal ini telah menyebabkan orang melayu mula marah dan seperti mana yang kita tahu kaum melayu merupakan kaum majoriti di Tanah Melayu.

Dalam masa yang sama konflik 13 Mei ini yang turut menjadikan landasan perbalahan kaum bagi menyemarakkan lagi api perkauman. Antara isu yang dimainkan adalah isu bahasa melayu yang dijadikan sebagai bahasa kebangsaan, hak bumiputra serta kerakyatan orang bukan melayu.Perkara ini merupakan salah satu isu yang sensitif di negara kita.Oleh kerana isu-isu ini telah digunakan pihak tertentu, telah berlakunya konflik ini. Bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan, menurut Perkara 4(1) menjelaskan bahawa Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang utama persekutuan dan semua undang-undang yang diluluskan selepas merdeka dan yang berlawanan dengan perlembagaan ini hendaklah terbatal setakat mana yang berlawanan itu. Berpegang atas prinsip ini, kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan perlu diiktiraf dan berperanan dalam memupuk perpaduan kaum dalam kalangan masyarakat Malaysia.Pemimpin terdahulu juga menyedari bahawa perlunya diwujudkan bahasa kebangsaan untuk menjadi bahasa pertuturan umum dan bahasa rasmi negara bagi menyatupadukan rakyat yang terdiri dari pelbagai kaum.Maka, hasil permuafakatan perlembagaan ini, telah diterima bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan yang disentuh dalam Perkara 152. Dalam konteks masyarakat majmuk, kelihatan sukar untuk setiap etnik berkompromi dalam hal budaya dan agama kerana ia amat sensitif. Maka, hanya bahasa yang boleh dikompromi untuk dikongsi bersama iaitu bahasa Melayu sebagai alat penyatuan etnik di Malaysia.[14]dalam pada itu dalam perlembagaan Malaysia turut dinyatakan dalam perkara 153 yang menyatakan berkenaan hak berkaitan keistimewaan orang melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak. [15] Keistimewaan ini menjadikan ketidakpuas hatian oleh pihak lain yang inginkan hak samarata dalam pada itu juga punca dari ekonomi yang menjadika perkara ini telah dijadikan sebab mengapa tercetusnya konflik pada 13 Mei.

Ini jelas menunjukkan bahawa konflik yang 13 Mei ini berlaku adalah disebabkan dari etnik.Hal ini dapat dilihat terdapat beberapa sebab yang berlaku atas dasar menyentuh sensitiviti perkauman.

Hindraf.
HINDRAF atau Hindu Rights Action Force yang membawa slogan Makkal Sakthi (People's Power) merupakan gabungan 30 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Hindu yang bermatlamatkan memelihara hak dan warisan komuniti masyarakat Hindu di Malaysia.[16]Isu yang dibangkitkan oleh HINDRAF pada waktu itu adalah 'temple cleansing' di Malaysia dan ianya telah menyemarakkan kemarahan dan sensitiviti kaum dan juga agama. Di bawah pemerintahan bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, beberapa pemimpin Hindraf telah ditahan pada 12 Disember 2007 di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) selama dua tahun kerana mereka dikaitkan dengan LTTE dan organisasi militan RSS di India.[17]

          Isu ini bermula apabila, Presiden HINDRAF iaitu Waythamoorty cuba membawa pendekatan HINDRAF kedalam cabinet dan membuat tuntutan secara desakan dan akhirnya membawa kepada demonstrasi jalanan yang diketuai oleh beliau.[18] Isu yang dibawa oleh Hindraf pula  tidak mewakili masyarakat India secara keseluruhannya. Banyak isu-isu yang dibawa oleh HINDRAF telah disensasikan seperti agama dan kaum dijadikan isu utama terhadap serangan psikologi kepada masyarakat Malaysia sehinggakan ianya menimbulkan keresahan etnik dan terdapat sesetengah pihak berpandangan bahawa hubungan kaum di Malaysia pada ketika itu berada dalam keadaan yang sangat bahaya dan kritikal.[19]Isu yang dimainkan oleh Hindraf tentang kaum dan agama mempunyai keupayaan untuk merencatkan hubungan antara kaum apabila isu tentang ketuanan Melayu, rumah ibadat, tukar agama, Perlembagaan dan lain-lain dipersoalkan secara terbuka.Isu ini akhirnya dibawa ke meja perbincangan demi menyelesaikan dan mencari jalan keluar kepada masalah Hindraf.

Reaksi antarabangsa mengenai 13 Mei dan HINDRAF
Reaksi antarabangsa mengenai peristiwa 13 Mei 1969 yang melanda Malaysia adalah di sebabkan oleh rusuhan kaum pada ketika itu. Dalam hal ini dapat dilihat,  Melbourne dalam surat khabar “Age” mengeluarkan artikel yang bertajuk “Nation Headed for disaster” pada 14 Mei. Artikel tersebut mengeluarkan kenyataan dengan menyalahkan pihak keselamatan kerana bertindak kejam sehingga menyebabkan kematian.[20] Hal ini kerana, peristiwa 13 Mei merupakan tragedi yang banyak mengakibatkan kehilangan nyawa serta harta benda dan mempunyai kaitan yang rapat dengan pihan raya umum 1969 merupakan satu titik hitam dalam sejarah Malaysia.

          Selain itu, dalam artikel tersebut telah menyebarkan dan memperlihatkan bahawa konflik ini telah merebak ke utara Malaysia. Hal ini telah menyebabkan peristiwa 13 Mei yang berlaku di Kuala Lumpur telah tersebar sehingga merebak ke bahagian utara. Dalam hal ini, Tunku Abdul Rahman memberi respon dengan menyatakan, adakah mereka berhak menilai sedangkan mereka tidak berada di tempat kami? Tahukah mereka bahawa jarak KL-Penang berbatu-batu, mustahil begitu mudah kekecohan merebak pada ketika itu.[21]

          Di samping itu juga, media asing telah menyebarkan beberapa gambar telah didedahkan dalam akhbar-akhbar luar Negara. Hal ini juga, telah menyebabkan negara-negara luar memandang enteng dengan pengurusan Malaysia. Seterusnya, berlakunya manipulasi terhadap gambar tersebut. Contohnya di masjid Jalan Hale dimana gambar seolah-olah pihak keselamatan sedang berpakat dengan perusuh. Hasil daripada siasatan gambar tersebut diambil ketika rundingan dijalankan sebelum berlaku pertempuran sebenar.[22]Status kaum cina juga digambarkan sebagai kaum minoriti dalam peristiwa tersebuat dan menyebabkan kedudukan kaum cina terancam. Retetan daripada itu, selepas 9 minggu peristiwa 13 Mei, Majalah Life juga turut mengkritik dan menyebarkan berita tentang peristiwa 13 Mei yang berlaku di Malaysia.[23]

HINDRAF adalah merupakan satu kumpulan gerakan gabungan yang di dakwa daripada 30 organisasi yang berusaha menegakkan hak-hak pengekalan masyarkat Hindu dan warisan mereka di dalam pelbagai kaum di Malaysia. Dalam hal ini dapat dilihat respon daripada pihak antarabangsa mengenai HINDRAF hak asasi masyarakat ataupun kaum India di Malaysia. Di mana, US Department of State 2008, Country Reports on Human Rights Practise for 2007 yang mana, NGOs tempatan dan antarabangsa serta masyarakat tempatan telah mengutuk kerajaan Malaysia mengenai tahanan pemimpin HINDRAF di bawah ISA.[24] Hal ini kerana, kutukan tersebut adalah berkaitan hak asasi seseorang. Retetan daripada itu, kutukan tersebut telah mennyebabkan Malaysia di pandang rendah oleh pihak luar khususnya pihak antarabangsa seperti NGOs antarabangsa yang mana kutukan tersebut tersebut adalah berkaitan dengan hak asasi seseorang.

Kesimpulan
Keadaan yang tercetus ini mengakibatkan Yang di-Pertuan Agong mengisytiharkan darurat pada 16 Mei 1969, dan menyebabkan fungsi Parlimen digantung dan Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) ditubuhkan untuk menjalankan pentadbiran negara, dan Tun Abdul Razak telah dilantik sebagai pengarah operasi di bawah Akta Perintah Darurat selama 22 bulan sehinggalah perintah darurat telah dibubarkan.[25] Melalui MAGERAN juga telah ditubuhkan Majlis Perundingan Negara yang bertanggungjawab dalam menjadi pemikir dalam merangka perpaduan negara dan salah satu hasilnya adalah dengan lahirnya satu ideologi kebangsaan seperti Rukun Negara yang digubal sebagai falsafah negara dan pendekatan baru ke arah mewujudkan sebuah negara bangsa yang stabil.[26]Sekitar tahun 1970 terutama semasa negara ditadbir oleh MAGERAN, langkah-langkah untuk menformulasikan dasar-dasar kerajaan telah dilakukan dengan serius.Tujuannya adalah untuk memastikan supaya masyarakat di negara ini tidak lagi terjebak dengan konflik perkauman sepertimana yang berlaku pada 13 Mei 1969.

Isu Hindraf pula yang berlaku pada yahun 2007 telah membawa kepada ancaman konflik etnik yang membawa kepada sensitivity masyarakat,Sebagai langkah penyelesaian terhadap isu HINDRAF, kerajaan telah bertindak dengan mengharamkan pertubuhan tersebut. Pengharaman HINDRAF dianggap tepat kerana, kedudukan hubungan kepelbagaian kaum di Malaysia perlu dikawal sebaik mungkin supaya tidak tercetus konflik kaum yang lebih besar.Isu yang dimainkan oleh Hindraf tentang kaum dan agama mempunyai keupayaan untuk merencatkan hubungan antara kaum.





[1]Ethnicity Vs Race, http://www.diffen.com/difference/Ethnicity_vs_Race, diakses pada 15 Mei 2014.

[2]Ibid.,Ethnicity Vs. Race.

[3]Ethnicity definition, Oxford,http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/ethnicity?q=ethnicity, diakses pada 15 Mei 2014.

[4] Etnogenesis merupakan proses di mana satu komuniti etnik terbentuk daripada pelbagai komponen etnik yang lain. http://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Ethnogenesisdiakses  15 Mei 2014.

[5]Brow.M., E., Nationalism and Ethnic Conflict, 2001, London; Mit Press, hlm.4.

[6]Cordell.K.,& Wolff. S., Ethnic Conflict: Cause, Consequences, and Responses,2009, UK;Polity Press, hlm 8.

[7]Malaysia Background, Washington: Central Intelligence Agency, https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/fields/2028.html, diakses pada 10 Mei 2014.
[8]Demokrasi Berparlimen, Putrajaya: Jabatan Penerangan Malaysia, http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/maklumat-kenegaraan/1201-demokrasi-berparlimen.html, diakses pada 10 Mei 2014.

[9]Ibid.

[10]Demografi penduduk, Putrajaya: Jabatan Penerangan Malaysia, http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/profil-malaysia/7962-demografi-penduduk.html, diakses pada 12 Mei 2014.

[11]Malaysia profile, London: BBC News, http://www.bbc.com/news/world-asia-pacific-15356257, diakses pada 11 Mei 2014.

[12]Laporan Taburan Penduduk dan Ciri-Ciri Asas Demografi 2010, Putrajaya : Laman Web Rasmi Jabatan Perangkaan Malaysia, http://www.statistics.gov.my/portal/index.php?option=com_content&id=1215&Itemid=89&lang=bm, diakses pada 12 Mei 2014.

[13]Agama, Putrajaya: Jabatan Penerangan Malaysia, http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/profil-malaysia/7960-agama.html, .diakses pada 12 Mei 2014.

[14]Nazri Muslim, Zaharah Hassan,  & Abdul Latif Samian, 2011, Bahasa Melayu dalam perlembagaan persekutuan:kedudukan dan peranannya dalam konteks komunikasi perpaduan, http://journalarticle.ukm.my/3311/,            Sari-International Journal of the Malay World and Civilisation , diakses pada 21 Mei 2014,hlm 1

[15]Perlembagaan Malaysia Dalam Konteks Hubungan Etnik di Malaysia, UPM, http://vodppl.upm.edu.my/uploads/docs/skp2204_1330913282.ppt, diakses pada 21 Mei 2014.

[16]Hindraf: Serpihan atau Demokrasi Terpimpin,Kuala Lumpur : Utusan Melayu Online, 2011,http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0310&sec=rencana&pg=re_02.htm, diakses pada 25 Mei 2014.

[17]Ibid.

[18]Zulkiflee Bakar,2014,Apa lagi Hindraf Mahu, Kuala Lumpur: Utusan Melayu Online,http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140220/re_01/Apa-lagi-Hindraf-mahu,diakses pada 25 Mei 2014.

[19]Abdul Rahman Abdul Aziz, Rukun Negara Dalam Memperkukuhkan Pertahanan Negara, PoliticalManagements and Policies in Malaysia, http://repo.uum.edu.my/3186/1/S22.pdf hlm 446        

[20] Tunku Abdul Rahman Putra, 1969, 13 Mei :Before and After Tunku Abdul Rahman, Kuala Lumpur. Utusan Ed.hlm.167

[21]Ibid., hlm 170

[22]Ibid.

[23]Ibid.

[24] https://www.ecoi.net/file_upload/1997_1293627601_mys33820.pdf

[25]Ibid.

[26]Ibid.

0 comments:

Post a Comment

Malaysia Cheap Web Hosting