Sejarah
dan perkembangan terbentuknya undang-undang kemanusiaan antarabangsa (UUKA)
pada dasarnya telah lama diaplikasikan melalui beberapa peraturan agama dan
kebudayaan yang telah digunakan sepanjang wujudnya tamadun manusia di dunia ini.
Ini turut diterangkan oleh Doswald-Beck Louise dan Vité Sylvain (1993) yang
berpendapat seperti berikut;
“Restrictions on
hostile activities are to be found in many cultures and typically originate in
religious values and the development of military philosophies.”[1]
Melalui
petikan ini Doswald-Beck Louise dan Vité Sylvain telah menyatakan bahawa
sebarang sekatan keatas kegiatan bermusuhan yang boleh didapati dalam budaya
dan kebiasaannya berasal dari nilai-nilai agama didalam pembangunan dan
pengembangan falsafah ketenteraan. Maka dengan ini jelaslah bahawa
undang-undang peperangan sebenarnya telah wujud dan diaplikasikan sebelum
tertubuhnya UUKA ini.
Untuk
melihat dengan lebih jelas berdasarkan penerangan ini penulis akan menunjukan
beberapa contoh peraturan perang yang telah di amalkan oleh tamadun-tamadun
terdahulu. Sebagai contoh yang lebih mudah adalah pada zaman purba tamdun China
iaitu pada tahun 546 S.M satu pertemuan telah dibentuk melalui persidangan
pertama yang pernah dilakukan berkenaan dengan mibing (penghapusan
perang) dan qvbing (pelucutan senjata) di negara Song.[2] Didalam persidangan yang
telah dilakukan tersebut wujudlah beberapa peraturan dimana dalam tempoh negara
sedang berperang, terdapat beberapa peraturan wujud di kalangan tujuh negara
feudal atau juga lebih dikenali sebagai ‘Seven Powers' yang mencakupi mengenai
pengistiharan perang, memberi rawatan kepada tawanan perang, larangan menyerang
keatas sesebuah negara yang berkabung, larangan serangan secara mengejut,
larangan mencederakan pihak lawan secara kejam
dan larangan menangkap orang-orang tua.[3]
Selain
tamadun China purba terdapat juga tamadun-tamadun purba yang lain telah
mewujudkan beberapa peraturan mengenai peperangan sebagai contoh, Mesir,
Babylon, India, Greece dan Rom dimana terdapat juga peraturan yang telah direkodkan didalam undang-undang peperangan
tamadun mereka antaranya peraturan mengenai penglibatan dalam peperangan,
larangan mengunakan senjata senjata beracun, larangan menyerang ketika tentera
musuh menyerah diri dan berundur atau mereka yang telah meletakkan senjata, dan
larangan meletakkan racun pada air minuman.[4]
Pada
abad pertengahan kemunculan undang-undang kemanusiaan ini dilihat lebih dipengaruhi
oleh ajaran-ajaran agama dan kepercayaan sesuatu kaum seperti agama Kristian,
Islam, Hindu dan Budha. Menurut pendapat Fr. Joseph Joblin (1999), beliau telah
berpendapat seperti berikut;-
“A new awareness of
the importance to be given to humanitarian aspects emerged in the 19th century;
but while the legal system for the limitation of violence within the theory of
a just war depended on a religious anthropology, the one that was to emerge was
supported by rational considerations.”[5]
Berdasarkan
petikan ini, Joseph Joblin telah mengatakan bahawa sebelum wujudnya suatu
kesedaran yang diberikan kepada aspek kemanusiaan yang telah mencorakkan kemuncul undang-undang
kemanusiaan pada abad ke-19, beliau mengatakan wujudnya suatu sistem yang telah
digunakan untuk menghadkan keganasan dalam peperangan hanya bergantung pada
antropologi agama dalam sesuatu pertimbangan
yang dilihat rasional. Dalam apa yang cuba disampaikan melalui petikan
ini adalah wujudnya satu sistem undang-undang yang telah digunakan untuk
mengawal sesuatu keganasan dalam peperangan, ini kerana sistem ini telah
dikawal oleh golongan agama dalam menentukan rasional sesuatu tindakan
undang-undang dalam situasi peperangan.
Disini,
penulis akan membawakan beberapa contoh penekanan tentang wujudnya beberapa
undang-undang peperangan yang telah digunakan oleh beberapa ajaran agama. Dari
agama Kristian misalnya wujudnya satu undang-undang atau peraturan berkenaan
dengan peraturan peperangan sehingga peraturan ini telah memberikan sumbangan
terhadap konsep dan terma ‘perang adil’ (just war) dalam pengaplikasian
undang-undang dalam situasi perang. Contoh yang boleh dilihat disini terhadap
larangan ini adalah asas undang-undang yang digunakan oleh ilmuan agama
sehingga dikenali sebagai terma ‘Just War Doctrine’, antaranya ialah;-
In the Beatitudes,
Jesus tells us "blessed are the peacemakers" (Matt. 5:9). Elsewhere
in the Sermon on the Mount he tells us "if any one strikes you on the
right cheek, turn to him the other also" (Matt. 5:39).[6]
Berdasarkan
petikan yang dimaksudkan daripada ayat adalah berbentuk larangan yang telah
dinyatakan oleh agama Kristian tentang perang, ini kerana dari apa yang di
fahami dari ayat ini adalah agama Kristian meletakan agama kristian adalah
sesuatu agama yang menyintai kedamaian dan menolak segala bentuk bentuk
keganasan adalah sesuatu tindakan yang tidak dibenarkan.
Manakala
dari perspektif agama Islam pula undang-undang peperangan telah diaplikasikan
oleh penganutnya melalui beberapa ayat didalam kitab-kitab Al Quran antara ayat
yang boleh melihat sesuatu larangan ini adalah dari surah al Baqarah ayat 190,
191 dan surat at Taubah ayat 5 yang mana telah menerangkan dan memandang perang
sebagai salah satu cara untuk membela diri dan sesuatu cara untuk menghindari
diri daripada kemungkaran. Berikut merupakan maksud dari potongan dari ayat 190
surah al-Baqarah;-
“Maksudnya:
Dan perangilah kerana
(menegakkan dan mempertahankan) agama Allah akan orang-orang yang memerangi
kamu, dan janganlah kamu menceroboh (dengan memulakan peperangan); kerana
sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang menceroboh (Al-Baqarah
2:190).[7]
Dari
maksud ayat dalam surah ini, ialah Islam membenarkan untuk melakukan tindakan
peperangan hanya untuk menegakkan dan mempertahankan sesuatu, namun larangan
keras juga telah dinyatakan dalam ayat ini yang mana larangan melakukan
peperangan dengan tujuan untuk menceroboh iaitu dengan memulakan peperangan.
Maka jelas dari ayat ini terdapat larangan untuk mengambil tindakan memulakan
peperangan dengan alasan untuk menguasai negara lain, namun jika terdapat
berlaku serangan perang ini dibenarkan bagi tujuan untuk pertahanan kepada
sesuatu negara.
Namun
perkembangan UUKA bermula pada abad ke-19. Kesan daripada penulisan sebuah buku
yang telah ditulis oleh Jaen Henry Dunant atau Henry Dunant yang bertajuk ‘Memories
of Solferino’pada tahun 1862.[8] Didalam penulisan buku ini
Henry Dunant telah menceritakan tentang kesan kekejaman perang Solferino iaitu
perang yang terjadi di antara Perancis dan Itali melawan Austria pada tahun 1856
yang amat dasyat kerana telah mencederakan ribuan tentera dan mengorbankan
ribuan nyawa tentera yang terlibat didalam pertempuran tersebut.[9] Didalam penulisan buku ini
juga beliau tidak hanya menceritakan tentang penderitaan dan kekejaman yang
berlaku pada perang tersebut tetapi beliau juga telah bertanyakan beberapa
persoalan didalam penulisan beliau antara persoalan yang telah ditanya adalah
seperti berikut;
"Would
it not be possible, in time of peace and quiet, to form relief societies for
the purpose of having care given to the wounded in wartime by zealous, devoted
and thoroughly qualified volunteers? And some international principle,
sanctioned by a convention and inviolate in character, which, once agreed upon
and ratified, might constitute the basis for societies for the relief of the
wounded in the different European countries?"[10]
Dalam
petikan diatas ini Henry Dunant telah bertanyakan beberapa persoalan yang mana
meminta penjelasan mengenai kesan buruk peperangan tersebut. Dimana beliau
telah memberi suatu gambaran yang mana perlu untuk mewujudkan sesuatu badan
sukarelawan masyarakat yang berkualiti untuk merawat kumpulan tentera yang
cedera kesan daripada peperangan. Selain itu beliau juga telah mempersoalan
apakah prinsip antarabangsa yang telah dibenarkan oleh konvensyen dan dilanggar
oleh tentera telah dipersetujui dan telah disahkan oleh negara-negara Eropah
berbeza untuk memberi rawatan kepada mana-mana pasukan tentera yang telah
cedera didalam petempuran. Berdasarkan persoalan dan tulisan yang telah
dikemukan oleh Henry Dunant telah membawa kepada pembentukkan komuniti
antarabangsa untuk memberi rawatan kepada mangsa peperangan, namun pada tahun
1863 komuniti ini telah dinamakan semula sebagai Komuniti Palang Merah
Antarabangsa atau International Committee of the Red Cross (ICRC).[11]
Pada
25 Ogos 1863 ICRC telah memutuskan untuk mengadakan satu persidangan
antarabangsa di Geneva dibawah tanggungjawab sendiri untuk mengkaji dan
berbincang mengenai cara-cara mengatasi kekurangan perkhidmatan perubatan
tentera.[12]
ICRC juga telah menghantar beberapa jemputan ke semua negara Eropah dan individu-individu
yang berpengaruh pada zaman tersebut.[13] Melalui perhimpun
persidangan yang telah dilakukan oleh ICRC ini telah berjaya mengumpulkan 36
penyertaan termasuk 14 daripada perwakilan negara, enam daripada organisasi
bukan kejarajaan (NGO) dan tujuh orang daripada individu berpengaruh pada zaman
tersebut telah berjaya membentuk 10 resolusi pertukaran maklumat bantuan
komuniti dari sebahagian buah negara kepada komuniti peringkat antarabangsa.[14]
Pada
08-28 Ogos 1864, kerajaan Switzerland telah menganjurkan persidangan diplomatik
bagi membincangkan draf asas konvensyen yang telah disediakan oleh ICRC. Pada
akhir persidangan tersebut 16 delegasi negara yang hadir dipersidangan tersebut
telah menandatangani konvensyen yang dinamakan Geneva Konvensyen bagi tujuan
memberi rawatan kepada tentera yang cedera dikawasan peperangan.[15] Dengan wujudnya
konvensyen pada tahun 1864 ini yang
telah ditandatangan oleh perwakilan negara yang hadir pada persidangan ini maka
terbentuklah demensi baru undang-undang berkenaan dengan peperangan yang yang sehingga
kini digunakan sebagai rujukan diperingkat antarabangsa sebagai undang-undang
peperangan moden, undang-undang ini dikenali sebagai Undang-Undang Kemanusiaan
Antarabangsa atau International Humanitarian Law.
Secara
tidak sedar sejarah penubuhan ICRC merupakan asas yang penting dalam
pembentukkan dan penubuhan Undang-Undang Kemanusiaan Antarabangsa yang ada
sehingga kini. Dimana bermulanya penubuhan komuniti yang ingin memberi bantuan
kepada tentera yang cedera disebahagian beberapa buah negara sehinggalah
diperingkat antarabangsa. Berdasarkan pengalaman inilah semua negara bersetuju
untuk membentuk suatu undang-undang lazim mengenai peperangan sehinggalah
tertubuhnya Geneva Konvensyen yang menjadi asas kepada penubuhan Undang-Undang
Kemanusiaan Antarabangsa.
[1] Doswald-Beck Louise
dan Vité Sylvain, International Humanitarian Law and Human Rights Law, Article
International Review of the Red Cross, No. 293, International Committee
of the Red Cross 1993,
http://www.icrc.org/eng/resources/documents/misc/57jmrt.htm, diakses pada 19
Mac 2014.
[2] Sheng Hongsheng, The
Evolution of Law of War, Chinese Journal of International Politics,
1 (2): 267-301.
[3] Ibid.
[4] Ibid.
[5] Joseph Joblin, At
the Origins of Humanitarian Law: the Attitude of the Holy See, Vatican: L'Osservatore
Romano, 1999, http://www.catholicculture.org/culture/library/view.cfm?recnum=1187,
diakses pada 19 Mac 2014.
[6] Syse, Henrik, 2010, The
Platonic Roots of Just War Doctrine: a Reading of Plato’s Republic,
Diametros 7(23): 104–123.
[7] Terjemahan Al-Quran
Bahasa Melayu Surah Al-Baqarah ayat 190, http://www.surah.my/2#190, diakses
pada 19 Mac 2014.
[8] From the battle
of Solferino to the eve of the First World War, International Committee of
the Red Cross, 2004, http://www.icrc.org/eng/resources/documents/misc/57jnvp.htm,
diakses pada 19 Mac 2014.
[9] Ibid.
[10] Ibid.
[11] Ibid.
[12] Ibid.
[13] Ibid.
[14] Ibid.
[15] Ibid.
0 comments:
Post a Comment