Konflik
adalah salah satu norma yang terjadi dalam sesebuah masyarakat dan Negara,
ianya mendatangkan kesan buruk sekiranya sesebuah konflik tersebut tidak
dicegah dari awal. Menurut Karl Cordell dan Stefan Wolff, konflik etnik ialah
satu terma yang sering kali disalah tafsirkan dengan legitimasi negatif serta
kekeliruan yang tidak bermakna dan apabila ianya berkenaan dengan isu
kekeliruan, perkara yang paling penting ialah konflik etnik sebenarnya
berkaitan dengan sesebuah etnik yang bukan menjadi penamat kepada makna sebenar
konflik malah mempunyai hubungan dengan keganasan yang berlaku bagi sesetengah
kes. Namun begitu, sesebuah etnik mampu menjadi satu unit gerakan untuk
melakukan sesuatu tindakan secara kolektif iaitu menjadikan kekerasan sebagai
taktik dalam sesebuah konflik yang terjadi dan melalui pembentukan ini akan menjelaskan
sebahagian penting terhadap punca konflik berlaku tetapi ianya tidak dapat
dinyatakan bahawa etnik merupakan punca semata-mata kepada kejadian sesebuah
konflik.[1]
Selain itu, konflik etnik sebenarnya fenomena lama yang biasa terjadi dalam
sejarah awal kemanusiaan dimana sesebuah komuniti yang mempunyai struktur yang
tersusun serta mempunyai budaya dan asal usul dari tempat yang sama yang
kemudiannya mewujudkan persaingan yang membawa kepada pertembungan ataupun
konflik. Kumpulan etnik boleh disifatkan sebagai satu kumpulan manusia yang
kecil atau besar yang membentuk satu kelompok masyarakat yang mengamalkan
budaya yang sama dari segi Bahasa, pemakanan, pakaian tradisional, adat dan
amalan.[2]Konflik
agama pula boleh didefinisikan sebagai sekumpulan penganut agama yang ingin
menunjukkan bahawa kepercayaan dan amalan mereka adalah benar dan konflik ini
agak sukar diselesaikan kerana tiada pihak ketiga yang dianggap sebagai neutral
atau berkecuali. Bagi golongan ini, untuk memenangi persaingan hendaklah mempunyai
lebih ramai penganut yang mempunyai motivasi untuk melaksanakan perintah agama
namun begitu tanpa disedari wujudnya golongan ekstrimis agama yang menganggap
perjuangan agama sebagai kehendak tuhan dan kesannya akan menyebabkan
berlakunya konflik dimana mereka ini (ekstrimis) hanya melihat tindakan radikal
sebagai kayu pengukur untuk memenuhi kehendak tuhan dimana pada asalnya
kumpulan penganut ini sekadar menerima dogma, kepercayaan yang mesti dipatuhi
sehingga berlakunya pertembungan pendapat berkaitan agama masing-masing.[3]
Profil Timor Leste
UDT vs Fretilin
Terdapat
beberapa kali konflik etnik yang berlaku di Timor iaitu sewaktu kemerdekaan
daripada Portugis, semasa pemerintahan Indonesia dan juga selepas merdeka iaitu
empat tahun pertama selepas kemerdekaan Timor Leste dan setiap siri konflik
etnik ini akan diperhalusi sebaik mungkin bagi memahami susur galur peristiwa
yang berlaku.Permulaan kepada berlakunya konflik etnik dalam pergelutan dua
parti politik ini adalah sewaktu Portugal hendak melepaskan wilayah jajahannya
selepas berlakunya siri rampasan kuasa pada 25 April 1974 selepas Movement
Armed Forces menyerbu tempat persembunyian di bandar Lisbon dan Perdana Menteri
pada ketika itu telah hidup dalam buangan di Pulau Madeira[9] dan
selepas itu berlakunya perubahan dalaman sehingga membawa kepada perubahan
dasar luar Portugal yang ingin melepaskan kesemua wilayah jajahannya
termasuklah Timor Leste dan kesan daripada pergolakan dalaman Portugal telah
memberikan peluang parti politik di Timor Leste untuk bangkit menuntut
kemerdekaan tetapi berlakunya persaingan kuasa antara Revolutionary Front for
an Independent East Timor (Fretilin) dengan Timorese Democratic Union Party
(UDT) yang ingin memerintah Negara tersebut[10]
sehingga berlakunya cubaan rampasan kuasa antara UDT dengan Fretilin apabila
UDT dengan sokongan polis menyerang ahli-ahli Fretilin dengan membunuh,
mengugut dan membakar rumah mereka sehingga Fretilin pula bertindak balas
dengan menggunakan kuasa tentera untuk menentang saingannya[11]
walaupun pada awal gerakan kemerdekaan Timor Leste kedua-dua parti ini telah
membentuk satu pakatan untuk memerintah Negara tetapi disebabkan prejudis
antara satu sama lain telah menyebabkan pakatan tersebut dibubarkan dan
berlakunya ketegangan antara kedua-dua parti tersebut dimana UDT mendapat
sokongan golongan elit, etnik minoriti dan juga sebahagian daripada wakil
Portugis termasuklah Indonesia manakala Fretilin pula mendapat sokongan
majoriti yang terdiri daripada etnik-etnik yang miskin dan kelas bawahan.[12]
Akibat daripada percanggahan kedua-dua parti tersebut telah menyebabkan
berlakunya perang saudara antara mereka pada bulan September 1975 selama tiga
minggu sehingga mengorbankan 2,000 – 3,000 orang dan selama konflik tersebut
berlaku, Fretilin menguasai majoriti wilayah di Timor Leste serta telah menahan
ratusan pemimpin UDT dan para pengikutnya[13]
namun begitu perang saudara yang singkat tersebut telah terhenti apabila
mendapat perhatian Indonesia yang ingin mencampuri urusan dalaman Negara tersebut.
Bagaikan pucuk dicita ulam mendatang, Indonesia telah mengambil kesempatan
untuk menyerang Timor Leste dengan alasan pengaruh komunis dari parti Fretilin
demi menguasai sumber petroleum dan gas asli. Punca kepada berlakunya perang
saudara tersebut adalah disebabkan perbezaan corak pentadbiran dimana Fretilin
berusaha untuk membebaskan Timor Leste serta berusaha untuk memajukan bangsa
Maubere[14]
dan juga untuk menaik taraf bangsa Maubere serta ingin memerdekakan Timor Leste
manakala UDT pula mahu terus berada dalam pemerintahan Portugis dengan
menggunakan sistem federal[15]
serta tidak berpuas hati dengan matlamat Fretilin yang lebih menekankan bangsa
Maubere sahaja seperti isu penubuhan kumpulan penentang tentera Indonesia iaitu
CNRM (National Council of Maubere Resistance) yang telah diubah menjadi CNRT
(National Council of Timorese Resistance) kerana UDT enggan menerima penggunaan
perkataan Maubere yang hendak dijadikan sebagai identiti Negara Timor Leste
diperingkat antarabangsa kerana disebabkan perbezaan etnik yang terdapat pada
UDT[16]
dan begitulah punca kepada konflik etnik yang pertama kali berlaku di Timor
Leste.
Perang Saudara 1999
Seterusnya
adalah perang saudara yang berlaku menjelang kemerdekaan Timor Leste iaitu pada
1999 dimana berlakunya siri pembunuhan berskala besar yang telah dilakukan oleh
kumpulan militia yang terdiri daripada etnik yang berada di bahagian barat
Timor Leste semasa penjajahan Indonesia. Kewujudan beberapa kumpulan militia
yang menentang kerajaan Timor Leste adalah disebabkan rasa tidak puas hati
Indonesia terhadap keputusan rasmi undian pada Januari 1999 untuk menentukan
kemerdekaan Timor Leste yang bertentangan dengan corak pentadbiran autonomi
dibawah pemerintahan Indonesia dimana kumpulan-kumpulan ini telah mendapat
latihan daripada tentera Indonesia. Terdapat belasan kumpulan militia yang telah
wujud bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan seperti Aitarak (Thorn), Besi
Merah Putih (Red and White Iron), Mahidi (Live or Die for Integration) dan
banyak lagi dalam beberapa bulan selepas itu dimana kumpulan-kumpulan militia
ini ingin bersatu dibawah pemerintahan Indonesia dan telah melakukan beberapa
siri keganasan yang mendapat restu Indonesia pada bulan Februari dan Mac 1999
tetapi Indonesia telah memberi respon bahawa kumpulan ini wujud sendiri sebagai
respon menentang aktivis pro-kemerdekaan dan ini adalah konflik dalaman Timor
Leste sendiri serta mengatakan bahawa akan mencari jalan untuk menangani
kumpulan-kumpulan militia ini.[17]
Punca berlakunya perang saudara ini adalah sebahagian rakyat Timor Leste pernah
berjuang menentang Portugis pada 1975 dengan sokongan Indonesia dan mereka
pernah diburu dan dibunuh oleh kumpulan bersenjata Fretilin kerana dianggap
menentang kemerdekaan Timor Leste, malah terdapat juga yang terlibat dengan
kumpulan militia ini atas dasar geografi dimana wilayah yang diduduki
bersempadan dengan Indonesia dimana mereka merasakan lebih sesuai menyertai
Indonesia dan menjadi wilayah ke-27 Indonesia malah ada juga yang menyertai
kumpulan ini disebabkan tawaran makanan dan kewangan. Secara tidak langsung
menunjukkan bahawa kewujudan kumpulan-kumpulan militia yang membawa kepada
perang saudara 1999 ini adalah disebabkan faktor pengalaman lepas, perbezaan
politik dan kehendak peribadi.[18]
Perang saudara 1999 ini menyebabkan berlakunya kes jenayah seperti rogol dan
pembunuhan serta siri keganasan gereja Liquica dan gereja Suai dimana terdapat
penglibatan tentera Indonesia atas sebab tidak puas hati campur tangan pihak
gereja dalam gerakan kemerdekaan Timor Leste.[19]
Konflik ini diselesaikan dengan campur tangan peringkat antarabangsa apabila
pasukan pengaman PBB (United Nations) yang diketuai Australia telah masuk ke
Timor Leste untuk memulihkan semula keadaan yang berlaku serta membentuk
pembangunan baru ke atas Timor Leste yang kemudiannya menyebabkan
kumpulan-kumpulan militia telah melarikan diri ke bahagian barat Timor Leste
untuk mengelak daripada ditahan pasukan pengaman PBB.[20]Etnik
yang dikatakan terlibat dalam konflik ini adalah etnik tetun berdasarkan bahasa
mereka untuk kumpulan militia Thorn yang lebih dikenali sebagai Aitarak dan
diikuti etnik minoriti yang berada di Balibo, Liquica, Suai dan beberapa
wilayah yang bersempadan dengan Indonesia.
Pemberontakan Tentera 2006
Berlakunya
siri tembak menembak antara pihak polis dengan kumpulan tentera yang
memberontak sehingga telah menyebabkan lebih 150,000 orang menjadi pelarian dan
ditempatkan di kawasan khemah di Dili dan Baucau[21]
apabila pada bulan Mac 2006, seramai 594 orang tentera dari F-FTDL yang
dikenali sebagai “petitioners” yang dipecat oleh Perdana Menteri Alkatiri telah
mencetuskan konflik di Timor Leste atas alasan layanan berat sebelah ke atas
mereka Selain daripada layanan berat sebelah daripada pegawai atasan juga
menjadi punca kepada kemarahan sebilangan tentera yang berasal dari Timor Leste
barat dan pada mulanya mereka hanya melaksanakan demonstrasi secara aman di
Dili tetapi telah bertukar menjadi ganas pada hari kelima demonstrasi tersebut
apabila ada penglibatan golongan muda dan kumpulan jenayah yang mencetuskan
provokasi kepada kedua-dua belah pihak yang berkonflik.[22] Isu pemberontakan ini mula menjadi isu
perkauman apabila sebahagian rakyat Timor Leste mula mencampuri konflik ini
dengan turut menyertai demonstrasi menentang kerajaan di istana kerajaan malah
turut disertai polis tentera iaitu Mejar Renaldo atas dasar tidak puas hati
terhadap kerajaan dan punca sebenar kepada konflik ini adalah disebabkan oleh
tindakan kerajaan yang mendiskriminasikan sebahagian tentera yang berasal
daripada bahagian barat Timor Leste dan mementingkan tentera yang berasal
daripada bahagian Timur Timor Leste kerana kerajaan telah memecah belahkan
tentera kepada east/west divide[23]
dan juga ketidakadilan dalam sistem kenaikan pangkat yang dilihat lebih kepada
tentera yang berasal daripada Timor Leste barat, namun begitu konflik ini tidak
berpanjangan dan berjaya diselesaikan oleh kerajaan Timor Leste apabila Perdana
Menteri Alkatiri telah meletak jawatan akibat desakan rakyat atas isu ini dan
juga isu agama malah kerajaan Timor Leste juga mengajak kumpulan tentera ini
untuk mengadakan rundingan bagi mencari jalan penyelesaian antara kedua-dua
belah pihak[24]
sehinggalah kerajaan Timor Leste terpaksa meminta bantuan dari peringkat
antarabangsa untuk menangani konflik bersenjata ini daripada beberapa buah
Negara iaitu Australia, Malaysia, New Zealand, dan Portugal untuk mengembalikan
semula keamanan di Timor Leste.[25]
Indonesia: Penindasan Agama
Seterusnya
ialah mengenai konflik agama yang berlaku, terdapat dua siri konflik agama yang
telah berlaku iaitu semasa era penjajahan Indonesia dan juga semasa era
pentadbiran Perdana Menteri Alkatiri tetapi konflik agama di Timor Leste tidak
mendatang kesan buruk yang besar berbanding konflik etnik yang berlaku dan
berikut adalah siri setiap konflik tersebut. Indonesia dikatakan telah
menjadikan umat Kristian sebagai mangsa serangan mereka apabila berlakunya
penentangan oleh umat Kristian ke atas Indonesia yang cuba untuk mengekalkan
penjajahan mereka ke atas Timor Leste. Namun begitu, konflik ini tidak dilihat
sebagai konflik agama yang sebenar kerana ianya lebih dilihat sebagai gerakan
kemerdekaan yang cuba dilakukan oleh pihak gereja sehingga menyebabkan tentera
Indonesia mengambil keputusan untuk menyerang institusi agama di Negara
tersebut dengan menggunakan beberapa kumpulan militia yang telah dibentuk oleh
mereka seperti Aitarak, Besi Merah Putih, Laksaur dan Mahidi. Malah konflik ini
lebih dilihat pertembungan Indonesia dengan peranan gereja yang memperjuangkan
kemerdekaan dan bukannya isu konflik agama antara Islam dan Kristian.[26]
Punca sebenar konflik ini dilihat sebagai konflik agama adalah peranan media
barat yang cuba untuk mencetuskan isu agama kerana beranggapan bahawa Indonesia
merupakan Negara majoriti Islam seramai 88% manakala Timor Leste pula lebih 90%
beragama Kristian Katolik dan cuba menyatakan bahawa sikap prejudis sesetengah
pihak yang memandang isu ini sebagai konflik agama dimana Suharto dilihat cuba
melakukan politik Islam ke atas Timor Leste dan timbulnya isu anti-Islam dalam
kalangan rakyat Timor Leste adalah disebabkan kekejaman yang dilakukan oleh
tentera Indonesia yang majoritinya beragama Islam dimana ianya telah
menimbulkan salah faham rakyat Timor Leste walaupun sebenarnya tindakan
kekejaman itu adalah arahan daripada Ketua tentera Indonesia yang berbangsa jawa dan beragama Katolik iaitu
Moerdani yang mengeluarkan arahan untuk menyerang dan menindas rakyat Timor
Leste sehinggakan sebahagian “Hardliners Islam” menyalahkan beliau kerana
membentuk satu pandangan negatif terhadap Islam atas tindakan yang telah
dilakukan.Tambahan pula penghijrahan rakyat Indonesia ke Timor Leste yang
majoritinya Islam telah dilihat salah satu bentuk penindasan Indonesia dimana
rakyat Timor Leste menganggap tindakan tersebut merupakan penghijrahan agama
ataupun proses Islamisasi.[27]
Namun begitu tidak mudah bagi golongan immigran tersebut kerana perlu mematuhi
kelayakan oleh kerajaan Timor Leste untuk menjadi warganegara tersebut iaitu
perlu berkahwin dengan rakyat Timor Leste ataupun menetap di Negara tersebut
selama 10 tahun sebelum mendapat proses naturalisasi menjadi rakyat Timor
Leste.[28]Isu
ini kurang menjadi sebutan selepas pengunduran Indonesia daripada Timor Leste
selepas mendapat arahan daripada PBB (United Nations).
Era Perdana Menteri Islam: Mari Alkatiri
Selepas
kemerdekaan Timor Leste iaitu pada 2002, Perdana Menteri Timor Leste ialah
seorang penganut agama Islam iaitu Mari Alkatiri dan isu agama telah timbul
apabila beliau dikatakan mengubah sistem pendidikan agama daripada institusi
agama kepada subjek wajib di sekolah serta pandangan negatif media Australia
terhadap beliau. Pada tahun 2005, Alkatiri telah mengubah dasar pendidikan
dengan menjadikan agama sebagai subjek wajib di sekolah dan secara tidak
langsung dianggap mencabar institusi agama di Negara tersebut yang mempunyai
pengaruh yang besar dan kesannya telah menyebabkan rakyat Timor Leste telah
memberontak di jalan raya untuk membantah dasar yang beliau laksanakan tetapi
beliau hanya memberi respon dengan pernyataan berikut "Well, I'm not worried since I know I'm going to hell. Who cares?"
sehingga menarik perhatian pihak gereja Katolik untuk membuat kenyataan bahawa
akan melaksanakan kempen anti-Alkatiri sekiranya beliau dicalonkan sebagai
perdana menteri bagi pilihanraya 2008 walaupun beliau amat disegani dan
dihormati atas jasa beliau yang berunding dengan Australia berkenaan telaga
minyak di Laut Timor serta menolak pinjaman Bank Dunia walaupun keluaran dalam negara kasar per
kapita hanya AS$400 sahaja kerana pengalaman peribadinya semasa hidup dalam
buangan di Afrika, dimana banyak negara-negara miskin telah menjadi teruk akibat
bergantung dengan bantuan asing.[29]
Kemudian ditambah pula dengan pandangan negatif media Australia yang cuba
mengaitkan beliau sebagai Muslim dan Arab dalam isu politik dan budaya Timor
Leste serta membuat percanggahan identiti beliau dengan identiti majoriti
rakyat Timor Leste yang menjadi analisis awal media Australia kemudiannya
menceritakan tentang percanggahan nilai barat dan Islam sehingga semasa
berlakunya demonstrasi gereja pada tahun 2005, akhbar Australia telah
menyiarkan artikel yang menyarankan Alkatiri untuk meletak jawatan sebagai
Perdana Menteri tetapi Alkatiri dengan tenangnya menyatakan bahawa punca kepada
sifat bias media Australia ini adalah kerana tindakan beliau yang membawa John
Howard iaitu pemimpin kerajaan Australia untuk berbincang berkenaan isu gas
asli yang hendak direbut oleh Australia dan beliau turut menyatakan “If I had really, in the negotiation given
bigger, better opportunities for the Australians, they would have defended me.
I am sure. This is very opportunistic… a very pragmatic way of doing things” iaitu
bermaksud jika Australia menguasai sumber gas asli tersebut sudah pasti media
Australia akan mempertahankannya tanpa menyiarkan sebarang berita buruk.[30]
Bagai retak menanti belah, kedudukan Alkatiri sudah dijangka dimana beliau
akhirnya terpaksa melepaskan jawatan beliau dengan arahan Presiden pada ketika
itu Xanana Gusmao atas tekanan yang dihadapi oleh beliau daripada rakyat
termasuklah ancaman daripada bekas pejuang menentang penjajahan Indonesia
Railos da Concecao yang ditemu ramah siaran televisyen Australia dimana beliau
menyatakan bahawa akan menyerang perdana menteri termasuklah menteri dalam
negeri Rogerio Lobato dengan menggunakan senjata yang pernah dibekalkan oleh
kerajaan sendiri sewaktu era penjajahan.[31]
Penyelesaian Peringkat Domestik
Pada peringkat
domestik, pelbagai langkah telah dilakukan bagi menangani permasalahan yang
wujud setelah berlakunya konflik. Sebuah komuniti tempatan, yang diberi nama
BELUN telah ditubuhkan bagi memantau pembangunan sosial dan ekonomi di Timor
Leste serta bertanggungjawab dalam menyediakan platform kepada penyelesaian
konflik di Timor Leste. BELUN, merupakan bahasa Timor, yang membawa maksud
kawan, merupakan antara komuniti yang mampu merintis kepada perubahan sosial
dan ekonomi di Timor Leste. Dengan metod dan aplikasi yang betul, mereka mampu
mengamankan situasi di Timor Leste selepas ketiadaan Pasukan Misi Pengaman
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di sana. Antara usaha yang dilakukan
oleh BELUN ialah mewujudkan satu sistem, Early Warning and Early Response
(EWER). Sistem EWER, ditubuhkan pada tahun 2008, merupakan hasil kerjasama
diantara komuniti BELUN dan Columbia University’s Center for International
Conflict Resolution (CICR). EWER ditubuhkan dengan tujuan untuk bertindak
balas dan memberikan respon awal
terhadap situasi semasa konflik serta menjalankan langkah pencegahan dan
penularan konflik, dan EWER ini disokong dan dibiayai oleh Jabatan Menteri Luar
Ireland.[32]
Pihak Berkuasa
& Pakar Analisis Tempatan mencadangkan pengunaan resolusi pencegahan
konflik bersifat tradisional, iaitu Tara Bandu.[33]
Tara Bandu dianggap mampu meregulasi rakyat & pihak yangg bermusuhan serta
mengurangkan ketegangan di peringkat komuniti masyarakat Timor Leste.Tara Bandu
adalah ritual dan majlis angkat sumpah tradisional dan dilihat mampu memainkan
peranan penting dalam komuniti masyarakat Timor Leste.[34]
Walaupun ia tidak mampu memberi penyelesaian sepenuhnya kepada konflik, namun
sekurang-kurangnya ia mampu mendisiplinkan komuniti masyarakat Timor Leste
serta mengurangkan ketegangan. Ritual ini dijalankan dalam sesebuah keluarga,
dengan setiap ahli keluarga perlu bersumpah di hadapan anggota masing-masing
agar mematuhi peraturan yang telah ditetapkan oleh sesebuah komuniti. Ritual
ini dilihat mampu memupuk kesedaran dalam kalangan individu dan komuniti
masyarakat di Timor Leste.
Campur Tangan Antarabangsa: United Nations (PBB)
Dalam
menyelesaikan sesuatu konflik, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) merupakan
badan utama yang menganjurkan keamanan dan keselamatan. PBB mempunyai pelbagai
peranan dalam menjalankan proses pendamaian. Hal ini boleh dilihat melalui
rekod resolusi konflik yang dikeluarkan oleh PBB sejak era Perang Dingin
(1945-1991) lagi.Sekiranya penglibatan dilhat berdasarkan keputusan yang
berkaitan dengan konflik dan resolusi yang dibuat oleh Majlis Keselamatan PBB,
badan Perhimpunan Agung PBB dan badan Setiausaha Agung PBB, PBB ternyata
terlbat dalam majoriti konflik. Pada Disember 2005, Pertubuhan Bangsa-Bangsa
Bersatu (PBB) secara rasmi telah membentuk Peacebuilding Commission (PBC) dan
Peacebuilding Support Office (PBSO). Peacebuilding merupakan konsep pendamaian
relatif yang baru dan masih berkembang yang dikaji secara mendalam oleh para
sarjana ilmu sosial pada masa ini. Menurut Bertram (1995), konsep ini telah
digunakan oleh masyarakat dan ahli pemikir sejak 1990-an. Selain itu, PBB
sendiri mula serius menggunakan konsep ini sejak tahun 1992.[35]Hal
ini dapat dilihat penanganan konflik Timor Timur atau yang kini dikenali
sebagai Timor Leste setelah memperolehi kemerdekaan.Dalam konflik ini, badan
Setiausaha Agung PBB telah bertindak sebagai forum perbincangan bagi membentuk
kesepakatan.Bagi mencari penyelesaian konflik ini, PBB melalui Resolusi MU No.
3458 telah mengarahkan penarikan kembali pasukan tentera Indonesia yang
memasuki Timor Timur.Konflik Timor Timur bermula apabila militer Indonesia
memasuki Timor Timur. Kemasukan ini adalah berdasarkan Deklarasi Balibo yang
ditanda tangani oleh empat parti daripada lima buah parti yang terdapat di
Timor Timur. Antara empat buah parti tersebut adalah UDT, Apodeti, KOTA dan
Tabalhista, manakala parti yang tidak menandatangani deklarasi tersebut ialah
Fretelin.Fretelin merupakan parti yang memperjuangkan kemerdekaan Timor Timur.[36]Selain
itu, penglibatan PBB dalam penyelesaian konflik Timor Timur juga dapat dilihat
dalam peranannya menjadi orang tengah dalam rundingan antara Portugal dan
Indonesia.Setelah pengunduran Presiden Soeharto dari tampuk pemerintahan
Indonesia, beliau digantikan oleh Presiden Habibie.[37]
Berkat
usaha Ramos Horta, isu konflik Timor Timur yang sebelum ini berjaya
ditenggelamkan disebabkan usaha lobi Indonesia ke atas negara-negara lain
berjaya dibangkitkan semula. Suatu rundingan dijalankan bagi membincangkan
permasalahan ini an sebagai langkah untuk mencari solusi kepada konflik Timor
Timur. Rundingan diantara Portugal dan Indonesia ini dinaungi oleh PBB.Hasil
daripada rundingan, ‘Agreement 5 Mei’ telah dipersetujui.Dalam kesepakatan
‘Agreement 5 Mei’ oleh pihak Portugal dan Indonesia, mereka bersepakat bahawa
PBB bertanggungjawab untuk menjalankan referendum bagi mendapatkan undian
pungutan suara rakyat Timor Timur.Referendum yang dijalankan adalah untuk
mendapatkan pendapat rakyat samada mahu menerima atau menolak tawaran
pemerintah Indonesia yang menawarkan kuasa autonomi ke atas Timor Timur.
Sekiranya rakyat menolak, Timor Timur akan diberi kemerdekaan. Dalam hal ini,
PBB berperanan untuk membentuk United Nations Mission in East Timor (UNAMET)
yang bertindak untuk melakukan undian pungutan suara tersebut.[38]Tindakan
yang diambil oleh PBB ini adalah berpaksikan Resolusi 1236 (1999).Berdasarkan pungutan
suara yang dijalankan oleh UNAMET, didapati bahawa rakyat Timor Timur menolak
tawaran kawalan autonomi oleh Indonesia.Oleh itu, pemerintah Indonesia
dikehendaki memerdekakan dan menyerahkan Timor Timur kepada PBB.PBB seterusnya
bertindak menubuhkan United Nations Transitional Aministration in East Timor
(UNTAET)untuk membantu mempersiapkan Timor Timur sebagai negara yang merdeka.
UNTAET bertanggungjawab untuk; a) Untuk menjaga keselamatan dan memelihara
undang-undang dan perintah di seluruh wilayah Timur Timor b) Untuk mewujudkan
pentadbiran yang berkesan c) Membantu dalam pembangunan perkhidmatan awam dan
sosial d) Bagi memastikan penyelarasan dan penghantaran bantuan kemanusiaan,
pemulihan dan bantuan pembangunan; e) Untuk menyokong pembinaan kapasiti bagi
kerajaan sendiri f) Untuk membantu dalam penubuhan syarat untuk pembangunan
yang mampan. Operasi PBB berikutnya merupakan UN Mission of Support in East
Timor (UNMISET).Ia melibatkan bantuan kepada struktur pentadbiran teras dan
penyediaan penguatkuasaan undang-undang dan keselamatan.[39]
Rangkaian NGO Antarabangsa
Wujudnya satu
rangkaian antarabangsa NGO (Non-Governmental Organizations) yang bekerjasama
dalam membina keamanan di Negara tersebut dimana mereka akan mengadakan
pertemuan untuk membincangkan isu-isu yang berlaku. Peranan yang dimainkan oleh
kebanyakan NGO yang terlibat ini adalah mengumpul dana dalam melaksanakan
program kemanusian di wilayah-wilayah yang berkonflik dan turut memberikan
sokongan penuh kepada kerajaan dalam membangunkan infrastruktur untuk rakyat
Timor Leste seperti pendidikan, kesihatan dan juga bekalan air.[40] Berikut adalah beberapa
NGO yang terlibat dalam pemulihan keamanan dan pembangunan semula Negara ini
seperti Sustainable Livelihoods Network yang berperanan sebagai kumpulan yang
membangunkan sektor pertanian di Negara tersebut dengan membekalkan maklumat,
membuat kajian dan memberi latihan serta membina rangkaian dengan Kementerian Pertanian,
Perhutanan dan Perikanan Timor Leste. Seterusnya ialah International Advisers
dimana kumpulan ini terlibat dalam memberi nasihat ataupun mengatur strategi
dalam memajukan ekonomi, sosial dan politik Timor Leste kumpulan ini biasanya
melibatkan wakil organisasi antarabangsa seperti Bank Dunia yang menghantar
wakil untuk membentuk dasar ekonomi Timor Leste.[41] Selain itu, terdapat juga
peranan NGO tempatan seperti Perkumpulan HAK yang memperjuangkan hak asasi
rakyat Timor Leste pada awal kewujudannya ialah untuk memberi bantuan kepada
tahanan dan pemantauan serta
melaksanakan kempen hak asasi manusia. Kumpulan ini juga menjalinkan hubungan
dengan NGO lain seperti The Asia Foundation dan juga institusi gereja dengan
Bishop Belo.[42]Terdapat
banyak lagi NGO yang terlibat seperti CARITAS Dili, ETADEP (East Timor
Agricultural Development Program), Small Grant Donor Network, dan Capacity
Building Network.
Aktor Negara
Selain
menjadikan PBB sebagai medium rundingan bagi menyelesaikan konflik Timor Timur,
wujud beberapa negara yang dilihat dominan dalam menyelesaikan konflik di Timor
timur ini.Resolusi 1246 oleh PBB ke atas konflik di Timor Timur telah membawa
kepada kewujudan misi keamanan di Timor Timur iaitu dikenali sebagai
UNAMET.Misi keamanan di Timor Timur atau Timur Leste itu disertai oleh lebih 22
buah negara. Antara negara yang terlibat dalam menghantar pasukan tentera dan
bantuan keamanan adalah seperti Bangladesh yang mana telah menghantar lebih
2718[43]
tentera yang terdiri daripada tentera laut, udara, tentera darat dan polis.
Selain itu, Brazil, Canada, Francis, Jermen, Ireland, Italy, Jordan, Kenya,
Malaysia, Norway, Pakistan, Philipina, Portugal, Singapura, Korea Selatan,
Thailan, UK dan Amerika Syarikat turut terlibat dalam misi keamanan bagi
menyelesaikan konflik di Timor Timur tersebut. Dalam misi keamanan ini,
Australia merupakan ‘highlight’ kepada percaturan untuk mengembalikan
keamanan di Timor Leste.
Australia
Negara Australia dilihat dominan dalam
memainkan peranan sebagai salah satu aktor antarabangsa yang turut sama dalam
membawa konflik Timor Timur ke jalan perdamaian. Dalam usaha Timor Timur untuk
mendapat kemerdekaan dari Republik Indonesia, Negara Australia muncul sebagai
negara yang dilihat bertanggungjawab ke atas konflik yang berlaku. Usaha ini
dapat dilihat apabila Australia menjadi negara pertama yang memberi sokongan
terhadap resolusi PBB 1246 dan resolusi 1257 ketika pertama kali isu Timor
timur dibahaskan di PBB. Walaupun pada asalnya penglibatan Australia dilihat
hanya atas dasar kepentingan ekonomi iaitu apabila wujud persepakatan “Timor
Gap Treaty” dengan Republik Indonesia, namun setelah kecaman PBB terhadap
Republik Indonesia ke atas isu Timor timur, Australia dilihat mula mengambil
langkah berkecuali dan terus menyokong misi pengaman PBB (UNAMET) di Timor
Timur pada ketika itu[44].
Australia merupakan salah sebuah negara yang menyalurkan bantuan terbesar ke
atas misi keamanan PBB di Timor Timur.Seramai lebih 5,500 orang kakitangan
tentera dan polis yang diketuai oleh Mejar Jeneral Peter Cosgrove[45]
telah dihantar di bawah misi keamanan tersebut.Selain itu, Australia turut
menyumbang aset negara iaitu sebanyak 16 buah kapal tentera.
Amerika Syarikat
Selain
Australia, Amerika Syarikat juga tidak ketinggalan melibatkan diri dalam misi
keamanan di Timor Leste. Walaupun tidak wujud kepentingan ekonomi mahupun
politik, konflik Timor Leste yang berlangsung ketika perang dingin memaksa
Amerika untuk melibatkan diri secara langsung kerana khuatir akan perluasan
kuasa Kesatuan Soviet. Hal ini menjelaskan penglibatan Amerika adalah didasari
oleh kepentingan ideologi[46].
Amerika Syarikat di bawah pentadbiran Clinton telah mengutuk tindakan kekerasan
ke atas Timor Timur dan menyokong penuh usaha Australia dan negara lain dalam
mencapai keamanan di negara tersebut. Amerika juga memberi bantuan dari sudut
teknikal, logistik, sumber tenaga dan sebagainya kepada Timor Timur.Semasa
Timor Timur menghadapi keadaan darurat, Amerika dilihat telah menyumbangkan
bantuan kewangan sebanyak $10 juta kepada negara tersebut dan tambahan $5.1
juta[47]
berikutnya bagi bantuan kemanusiaan. Ketika rundingan dan perjalanan Timor
Timur ke arah kemerdekaan negaranya, Menteri Luar Negeri Amerika Syarikat,
Madeleine Albright telah membuat kunjungan ke Jakarta dan telah memohon agar
pemimpin Indonesia membiarkan warga Timor Timur yang berada di seluruh
Indonesia untuk kembali ke negara asal mereka tanpa sebarang kekejaman. Beliau
juga meminta agar Indonesia tidak lagi mengganggu misi keamanan PBB di Timor
Timur.
Portugal
Portugal yang
pada suatu ketika dahulu pernah menjajah bumi Timor Timur juga dilihat turut
memainkan peranan sebagai aktor yang membawa konflik yang tercetus di Timur
Leste ke jalan penyelesaian. Sebelum kewujudan resolusi 1246 , Portugal
merupakan salah sebuah negara yang sering berusaha dalam membangkitkan isu di
Timur Leste semasa berlangsungnya forum PBB. Malah setelah tercetusnya
penindasan rakyat Timor Timur oleh Republik Indonesia, Perdana Menteri Portugal
Lisabon segera memutuskan hubungan diplomatik dengan Jakarta.Portugal turut
menyediakan perlindungan suaka bagi perlarian politik Timur Leste.Semasa
berjalanya misi keamanan di Timor Leste, Portugal dilihat menyokong kuat kelompok
Pro-kemerdekaan dengan menyediakan persenjataan dan turut member latihan
ketenteraan mengikut garis komando di Portugal[48].Hal
ini jelas menunjukkan bagaimana negara-negara yang terlibat memainkan peranan
mereka dalam misi keamanan di Timor Leste dalam mencapai kemerdekaan negara
tersebut.
Malaysia
Malaysia
turut memainkan peranan dalam membantu Timor Leste seperti menghantar pasukan
polis seramai 70 orang anggota Polis Diraja Malaysia pada tahun 2006selain
penglibatan Malaysia melakukan siasatan dalam kes-kes jenayah antarabangsa yang
berlaku di Negara tersebut[49] dan pernah menyertai misi
pengaman di Negara yang sama pada tahun 2003 bawah program UNMISET dengan
menghantar 125 orang anggota polis dan juga 209 orang anggota tentera semasa
operasi Astute[50]
dan kini Malaysia hanya terlibat dengan pembangunanProgram Kerjasama Teknikal
Malaysia (MTCP) dan Program Kerjasama Pertahanan Malaysia (MDCP) serta menghulurkan
bantuan kepakaran teknikal.
Kesimpulan
Kesimpulannya,
terlampau banyak konflik etnik dan agama yang berlaku sehingga melibatkan
campur tangan pelbagai pihak dalam menyelesaikan konflik ini dan ianya biasa
berlaku dalam sesebuah Negara yang berada diambang kemerdekaan dimana
kebanyakannya Negara dunia ketiga ini sering bertelagah dalam pentadbiran dalaman
dan perlunya pemantauan peringkat antarabangsa untuk
mengekalkan keamanan Timor Leste.
Nukilan : Muhammad Latif Khalfi
[1]
Cordell, K. & Wolff, S., (2010), “Ethnic
Conflict: Causes, Consequences and Responses”, Polity Press, hlm 1.
[2]
Taras, Raymond C. & Rajat Ganguly, (2006), “Understanding Ethnic Conflict: The International Dimension”, 3rded,
Pearson Education Inc, New York, hlm 1.
[3]Brahm
E., (November 2005), “Religion and Conflict”, Beyond Intractability, http://www.beyondintractability.org/
essay/religion-and-conflict, diakses pada 4 Mei 2014.
[4]
Cutter, A. & Gruener Sigrid, “Timor Leste Conflict Assessment”, The Center
for International Conflit Resolution (CICR), Columbia University, (31 Julai
2004), hlm 11.
[5]
“Timor Leste”, Nations Online, http://www.nationsonline.org/oneworld/timor_leste.htm,
diakses pada 4 Mei 2014.
[6]
Joshua Project, “People Cluster: Timor”, http://joshuaproject.net/clusters/305,
diakses pada 4 Mei 2014.
[7]
“Timor Leste”, US department of State, hlm 1.
[8]
“Timor Leste”, Nations Online, http://www.nationsonline.org/oneworld/timor_leste.htm,
diakses pada 4 Mei 2014.
[9]
“1974: Rebels seize control of Portugal”, BBC, http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/april/25/
newsid_4754000/4754581.stm, diakses pada 5 Mei 2014.
[10]
“East Timor – Indonesia (1975-1999)”, Political
Economy Research Institute, University of Massachusetts Amherst, (n.d.),
hlm 1.
[11]FRENTE
REVOLUCIONÁRIA DO TIMOR-LESTE INDEPENDENTE, “FRETILIN chronology up to the
Restoration of Independence”, (1 Ogos 2007), hlm 1.
[12]
McCloskey, S. & Hainsworth, P., (200), “East
Timor Question: The Struggle for Independence from Indonesia”, I.B.TAURIS
& Co Ltd, New York, hlm 3.
[13]
Jose Ramos Horta, (1996), “Funu: The
Unfinished Saga of East Timor”, 2nded, The Red Sea Press Inc,
USA, hlm 55.
[14]Maubere
adalah Bahasa Portugis bagi merujuk beberapa buah etnik Timor Leste yang mundur.
[15]Pinto,
C. & Jardine M., (1997), “Inside East
Timor Resistance”, James Lorimer & Company Ltd, Canada, hlm 36.
[16]FRENTE
REVOLUCIONÁRIA DO TIMOR-LESTE INDEPENDENTE, op. cit., hlm 3.
[17]
Robinson, G., “People’s War: militias in East Timor and Indonesia”, South East Asia Research, Vol.9 No. 3,
hlm 271 & 274-275.
[18]Ibid,
hlm 276-277.
[19]Robinson,
G., “East Timor 1999 Crimes against Humanity”, A REPORT COMMISSIONED BY THE UNITED NATIONS OFFICE OF THE HIGH
COMMISSIONER FOR HUMAN RIGHTS (OHCHR), University of California Los
Angeles, (Julai 2003), hlm 8-9.
[20]
(25 July 2013), “East Timor profile”,
News Asia, BBC, http://www.bbc.com/news/world-asia-pacific-14952883,
diakses pada 5 Mei 2014.
[21]
Vieira, L. “The CAVR and the 2006 Displacement
Crisis in Timor-Leste”, International Center for Transitional Justice
(ICTJ), USA, (Julai 2012), hlm 10.
[22]
Brady, C. & Timberman, David G., “THE CRISIS IN TIMOR-LESTE: CAUSES,
CONSEQUENCES AND OPTIONS FOR CONFLICT MANAGEMENT AND MITIGATION”, USAID Timor Leste, USAID From the
American People, (November 2006), hlm 8-13.
[23]Bugalski,
N., “POST CONFLICT HOUSING RECONSTRUCTION AND THE RIGHT TO ADEQUATE HOUSING IN
TIMOR-LESTE”, (27 Julai 2010), hlm 10-12.
[24]“Groups,
gangs, and armed violence in Timor-Leste”, TIMOR-LESTE
ARMED VIOLENCE ASSESSMENT, no.2, TLAVA, (April 2009), hlm 5.
[25]Brady,
C. & Timberman, David G., op. cit., hlm 13.
[26]
“East Timor Violence Not Reliogious Conflict”, Catholic News, http://cathnews.acu.edu.au/909/91.html,
diakses pada 5 Mei 2014.
[27]Hefner,
Robert W., (2000), “Religious Ironies in East Timor”, RELIGION IN THE NEWS, Vol.
3, No. 1, http://www.
trincoll.edu/depts/csrpl/rinvol3no1/east_timor.htm, diakses pada
5 Mei 2014.
[28]
Sidel, John T., “INDONESIA: MINORITIES, MIGRANT WORKERS, REFUGEES, AND THE NEW
CITIZENSHIP LAW”, United Nations High
Commissioner for Refugees, Status Determination and Protection Information
Section (DIPS), Writenet Indeoendent analysis, (Mac 2007), hlm 6.
[29]
Loro Horta, (18 Mei 2006), “East Timor riots expose a political divide”,
Souteast Asia, Asia Times Online, http:// www.atimes.com/atimes/Southeast_Asia/HE18Ae01.html,
diakses pada 5 Mei 2014.
[30]Johnston,
M., “A ‘Muslim’ Leader of a ‘Catholic’ Nation? Mari Alkatiri’s Arab-Islamic
Identity and its (Inter) National Contestations”, Austrian Studies in Anthropology, vol.1, (2012), hlm43-46.
[31]Perlez,
J., “East Timor Resignation Raises Hopes for End to Violence”, (27 Jun 2006),
hlm 1-3.
[32]
Centre for International Conflict Resolution., Conflict Prevention and Early Warning - Program Overview
(1998-Present)http://www.cicr-columbia.org/research/present/east-timor/
diakses pada 6 Mei 2014
[33]
East Timor Law and Justice Bulletin., Tara
Bandu for Conflict Prevention - Belun & The Asia Foundation Research in
Timor-Leste.,http://www.easttimorlawandjusticebulletin.com/2013/10/tara-bandu-for-conflict-prevention.html
diakses pada 6 Mei 2014
[34]
East Timor Law and Justice Bulletin., Tara
Bandu for Conflict Prevention - Belun & The Asia Foundation Research in Timor-Leste.,http://www.easttimorlawandjusticebulletin.com/2013/10/tara-bandu-for-conflict-prevention.html
diakses pada 6 Mei 2014
[35]
Muhandi Sugiono, Rochdi Mohan Nazala, Peacebuilding
dan Resolusi Konflik dalam Perspektif PBB, hlm. 2, dari https://www.academia.edu/1144076/Peacebuilding_dan_Resolusi_Konflik_dalam_perspektif_PBB,
diakses pada 02 Mei 2014.
[36]
Hendra Perdana, Peranan PBB dalam
Menyelesaikan Sengketa Timor Timur, 2001, Padang: Universitas Andalas
Padang., hlm. 1.
[37]Ibid,
hlm. 2.
[38]ibid,
hlm.i.
[39]
Olav Ostad, Reconcilition and Resolution
of Conflict in East Timor: Lesson for Future Peace Operations, 2012, UK:
Oxford Institute for Ethics, Law, and Armed Conflict, hlm. 8.
[40]
Engel, Rebecca E., “The Building of Timor Leste: International Contributions to
a Fragile State”, Center for
International Conflict Resolution (CICR), Columbia University, (April
2007), hlm34.
[41]Ibid,
hlm 34-35.
[42]Hunt,
Janet E., (April 2008), “Local NGOs in
national development: The case of East Timor”, Tesis Ph. D, School of
Global Studies, Social Science and Planning, RMIT University, hlm 154-156.
[43]Bangladesh
in UN peacekeeping, Dari http://www.bdhcdelhi.org
, Diakses pada 1 Mei 2014.
[44]Syamsul
Hadi & Andi Widjajanto, Disintegrasi Pasca Orde Baru: Negara, konflik
lokal dan dinamika Internasional, Jakarta : Yayasan Obor Indonesia,
2007, hlm. 196-198.
[45]
Cotton.J., Australia’s East Timor Experience: Military Lessons and Security
Dilemmas, Dari http://www.nids.go.jp ,
Diakses pada 1 Mei 2014.
[46]Syamsul
Hadi & Andi Widjajanto, op. cit.,
hlm. 199.
[47]
Ghoniem A.A., United Nations Peacekeeping Operations: Improvement for
Mission Success, 2003, hlm. 19-20, Dari http://www.stanford.edu
, Diakses pada 1 Mei 2014.
[48]Syamsul
Hadi & Andi Widjajanto, op. cit., hlm. 206-208.
[49]
(1 April 2007), “Timor Leste: Pasukan Pengaman Malaysia Dipuji”, Utusan Online,
http://www.utusan.com
.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0401&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_07.htm,
diakses pada 5 Mei 2014.
[50]
“Malaysia”, Nautilus Institute For Security And Sustainability, http://nautilus.org/publications/books/austra
lian-forces-abroad/east-timor/malaysia/#axzz30wxMy43R, diakses pada 5 Mei
2014.
0 comments:
Post a Comment