Friday, 20 June 2014

Memahami Timur Tengah @ Middle East

PENDAHULUAN
Terma Middle east telah digunakan dengan meluas terutamanya pasca perang dunia kedua dalam perspektif dunia Islam, Timur Tengah meliputi Semenanjung Arab, Mekah, Damsyik, Bahdad, Mesir dan Istambul. Timur Tengah dikenali sebagai pusat kekhalifahan Islam dan merupakan jihad syi’ar Islam. Ia mengandungi tentang Darul Harb dan Darul Islam, manakala bagi perspektif alam melayu, Timur Tengah dikenali sebagai ‘Arabia’ dan dikaitan dengan Cerita Seribu Satu Malam. Dua benda penting yang dibawa masuk ke alam melayu ialah perdagangan dan syi’ar Islam. Ia dibawa oleh Rehlan Ibnu Batutah pada 1304-1369 bersamaan 29 tahun, Khalifah Uthmaniah di Champa diilkuti oleh Raja Merah Silu-Sharif di Mekah dan Parameswara di Melaka. Perkembangan alam melayu ini meluas dengan syi’ar Islam dengan ibadah haji dan ilmuan di Mekah, Mesir dan Al-Azhar.

Perkembangan dan perubahan yang berlaku pada abad ke-20 telah memperlihatkan dengan jelas bagaimana wujudnya negara di Timur Tengah melalui zaman-zaman Islam. Ia juga dipengaruhi dengan perkembagan zaman Khalifah al-Rashidun, zaman Bani Umayyah dan zaman Abbasiyyah dalam memperluaskan zaman Islam. Empayar Islam Uthamaniah merupakan titik permulaan yang terpenting sebelum era penjajahan kuasa-kuasa Barat dan selepas itu munculnya beberapa buah negara di Timur Tengah. Tahun 1516 memperlihatkan kekuasaan Uthamaniah meluas kebahagian Selatan meliputi Mesir dan Syria. Kemudiaan diikuti oleh penaklukan ke atas Hejaz juga termasuk Kota Mekah dan Madinah. Dalam abad ke-16, negara-negara Arab-Maghrib iaitu Algeria, Tunisia dan Libya jatuh di bawah kekuasaan Uthamaniah.
Perkara utama yang dituntut pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20 lebih kepada keadilan sosial. Gerakan nasionalisme Arab moden dengan kebangkitan Wahhabi di Arabia, Muhammed Ali Pasha dan puteranya Ibrahim Pasha, di Mesir dan Jamaluddin al-Afghani atau pemberontakan masyarakat Kristian Maronite di Lubnan setelah kemasukan “missionary” Kristian Barat dalam abad ke-19. Perang dunia pertama yang berakhir pada tahun 1918 telah memberi kesan terhadap Timur Tengah khususnya dunia Arab. Ia menyaksikan suatu era baru iaitu era penjajahan kuasa-kuasa Eropah. Janji bagi kemerdekaan Arab terhapus pada Sidang Damai Paris tahun 1919.
Tempoh selepas perang dunia II memperlihatkan banyak negara-negara Timur Tengah telah mencapai kemerdekaan dalam sempadan-sempadan politik hasil daripada penjajahan barat. Kuasa-kuasa penjajahan seperti British, Perancis, Sepanyol dan Itali dibahagikan sesama wilayah Arab Afrika manakala bagi wilayah Arab Asia pula dibahagikan antara British dan Perancis. Berakhirnya empayar Uthamaniah telah mengakibatkan perubahan ke atas Timur Tengah. Dari segi ekonomi dapat dilihat rantau ini tertakluk pada sistem perdagangan Eropah dengan status sebagai pembekal bahan mentah. Terbukti bahawa proses kelahiran negara di Timur Tengah berkaitan rapat dengan imperialisme kuasa-kuasa barat yang pelbagai.[1]

LATAR BELAKANG
Istilah lain yang sedikit berbeza daripada istilah Timur Tengah ialah The Near East dan Asia Barat (The Western Asia). Istilah Near East dan Timur Tengah sering digunakan silih berganti. Istilah Near East digunakan untuk empayar Uthmaniyyah dan setelah Perang Dunia Pertama, istilah ini menjadi tidak popular berikutan kehancuran empayar tersebut. Menurut The Atlas of Islamic History, 1954, Near East untuk kawasan yang meliputi Albania, Southern Serbia dan Bulgaria, Greek, Mesir, seluruh empayar Uthmaniyyah di Asia termasuk Semenanjung Barat Afghanistan hingga ke Timur Burma.[2]
          Setelah berakhir Perang Dunia Kedua, dalam tahun 1948 timbul masalah di Lubnan dan Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu bertindak menubuhkan Jawatankuasa Sementara Timur Tengah berhubung dengan masalah sempadan. Mengikut mereka, Timur Tengah merangkumi Afghanistan, Iran, Iraq, Syria, Lubnan, Turki, Arab Saudi, Yaman, Mesir dan Greek. Istilah Timur Dekat yang berkait dengan Empayar Uthmaniyyah sudah tidak diguna di Britain dan istilah Timur tengah diguna secara rasmi. Kawasan yang dimaksudkan ialah Mesir, Turki, Iran, Syria, Lubnan, Jordan, Israel, Arab Saudi, Kuwait, Bahrain, Qatar, Aden dan Yaman. Timur Tengah meliputi kawasan yang terletak di antara Libya di bahagian barat, Pakistan di bahagian timur, Turki di bahagian utara dan Semenanjung Arab di bahagian selatan.
Istilah Timur Tengah dari perspektif Barat adalah merupakan sebuah masyarakat timur yang ketinggalan dan masih berada dalam zaman kegelapan. Barat mempunyai pandangan negatif terhadap Timur Tengah kerana bagi Barat, mereka memiliki ketamadunan yang lebih baik dari Timur Tengah. Sejak zaman purba, Timur Tengah merupakan laluan utama perdagangan antara Asia dan Eropah. Laluan perdagangan tersebut berfungsi untuk mengangkut barang-barang dari India dan China ke Eropah. Para pedagang membawa barangan mereka merentasi Laut Mediterranean ke Eropah. Aktiviti perdagangan ini menyebabkan berlakunya penghijrahan, penyebaran agama di Eropah, Asia dan Afrika. Aktiviti perdagangan ini telah sampai ke alam Melayu dan menyampaikan agama Islam kepada penduduk di sana. Masyarakat Melayu memanggil Timur Tengah sebagai Arabia dan kisah tentang Timur Tengah yang popular di alam Melayu ialah Cerita Seribu Satu Malam. Timur Tengah merupakan tempat yang mempunyai penduduk yang berbeza dari segi bahasa, agama dan tradisi. Timur Tengah menguasai laluan penting yang berkaitan dengan pengangkutan minyak. Ia mempunyai kepentingan strategik atas sebab-sebab ketenteraan dan ekonomi.
          Kawasan geografi di Timur Tengah adalah berpadang pasir. Hal ini menyebabkan masyarakat di sana menetap di kawasan yang mempunyai bekalan air yang berterusan seperti di persisiran pantai dan lembah sungai. Kawasan Bulan Sabit Merah ini adalah sepanjang Sungai Tigris dan Sungai Euphrates sehingga ke Teluk Parsi.
Selain itu, Timur Tengah juga mempunyai beberapa suku atau bangsa dan budaya yang berbeza seperti Arab, Parsi, Yahudi, Armenia, Assyria, Azeri, Beber, Greek, Turki dan Yunani. Seterusnya, bahasa utama yang digunakan di rantau tersebut secara majoritinya ialah bahasa Arab dan bahasa yang lain adalah seperti bahasa Parsi, Turkish dan lain-lain. Timur Tengah merupakan sebuah kawasan yang strategik kerana mempunyai sumber minyak yang banyak.
          Timur Tengah mula mengalami perubahan penting selepas kejatuhan kerajaan Uthmaniyah kerana dari segi ekonomi, rantau ini tertakluk kepada sistem perdagangan Eropah sebagai pembekal bahan-bahan mentah. Melalui sistem pendidikan, media massa dan cetakan menyebabkan tersebarnya fahaman tentang bagaimana masyarakat harus diatur mengikut asas nasionalisme.[3] 
Dari segi geografi, definisi Timur Tengah dianggap masih kurang jelas. Penggunaan istilah Timur Tengah telah mendapat banyak kritikan kerana konsep Timur Tengah  ini lebih menjurus kepada konsep budaya dan bukannya persempadanan. Definisi Timur Tengah ini telah dipopularkan oleh Amerika Syarikat setelah tamatnya Perang Dunia Kedua.[4] Ada pendapat yang menyamakan istilah Timur Tengah dengan seluruh dunia Islam. Adakah definisi Middle East atau Timur Tengah ini bersesuaian dengan identiti dan budaya masyarakat di Timur Tengah?

DEFINISI MIDDLE EAST
Definisi bagi terma Middle East boleh dibahagikan mengikut elemen yang dikenal pasti seperti politik, geografi, dan juga sejarahnya. Definisi bagi terma Middle East juga adalah berbeza mengikut sarjana dan juga era nya.  Sebelum Perang Dunia Kedua, penggunaan terma Middle East ataupun Timur Tengah adalah sesuatu yang belum pasti tetapi selepas nya Perang Dunia Kedua, terma ini telah diguna pakai apabila British mendapat mandate untuk mengawal daerah di negara Arab, khususnya Mesir. Terma Middle East adalah terma yang diguna pakai oleh para ahli sejarah dan ahli geografi yang bertujuan untuk membahagikan negara-negara Timur itu kepada tiga bahagian iaitu Near East yang merujuk kepada rantau yang berdekatan dengan Eropah, bermula dari Laut Mediterranean ke Teluk Parsi. Manakala, Middle East merujuk kepada kawasan teluk ke Asia Tenggara dan kemudiannya, Far East merujuk kepada rantau yang menghadap Laut Pasifik.[5] Terma bagi Far, Middle dan Near hanyalah daripada perspektif Eropah yang mana kedudukan negara-negara Arab adalah melalui kedudukan geografi mereka.[6]
Sebelum terma Timur Tengah digunakan, terma- terma yang wujud ialah terma Timur Tengah yang meliputi India, terma Near East yang meliputi Turki dan juga terma Far East yang meliputi China digunakan bagi menerangkan kawasan tersebut.[7] Setiap terma ini menerangkan wilayah- wilayah yang termasuk dalam kawasan tersebut. Penggunaan terma Near East telah digunakan bagi menjelaskan kawasan yang meliputi sebelah timur bahagian Eropah Barat sehingga ke wilayah Balkan yang berada di bawah Empayar Uthmaniyah.[8] Setelah kejatuhan Empayar Uthmaniyah, penggunaan terma Near East semakin hilang terutama selepas Perang Dunia Kedua. Penggunaan terma Timur Tengah mula meluas apabila pada pertama kalinya frasa Timur Tengah digunakan dalam sebuah artikel pada September 1902.[9]
Menurut Osman Nuri Ozalp, hampir kebanyakan definisi politik yang berkaitan dengan Middle East dan sebahagian besar daripada perubahan sempadan politik adalah berdasarkan kepada lingkungan pengaruh British, Perancis, Russia dan juga German sekitar akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20.[10] Terma Middle East menjadi semakin popular semasa dan selepas tamatnya Perang Dunia Kedua, lebih-lebih lagi dengan adanya Middle East Command yang merangkumi kawasan taklukan British. Terma Middle East telah digunakan dan ditekankan dengan cara yang mantap dalam hubungan antarabangsa terutama tamatnya Perang Dunia Kedua. Istilah Middle East telah mula mendapat perhatian manakala istilah Near East dan juga Far East telah mula kehilangan kepentingannya berbanding tahun-tahun sebelum Perang Dunia Kedua. Terma Middle East telah menjadi satu terma politik yang menggambarkan negara-negara Arab bagi negara “English-Speaking Countries”.[11]
          Menurut pandangan British, Timur Tengah adalah wilayah dari Bosporus sehingga ke sempadan Barat India tetapi akhirnya India telah dikeluarkan dari definisi baru Timur Tengah.[12] Terma Timur Tengah telah merangkumi kawasan- kawasan yang sebelum ini dikenali sebagai Near East. Pelbagai definisi bagi terma Timur Tengah juga telah digunakan bagi menerangkan kedudukan kawasan Timur Tengah. Definisi yang lebih meluas bagi kawasan Timur Tengah ialah kawasan yang terdiri daripada Ethiopia di selatan, Turki di utara, Afghanistan dan Pakistan di timur dan Maghribi di bahagian barat.[13] Menurut pandangan sarjana berdasarkan kriteria geografi pula, wilayah Timur Tengah dapat dilihat antara Laut Hitam, Mediterranean, Laut Merah, Teluk Arab dan Lautan Hindi.[14]
Middle East atau Timur Tengah merupakan rantau yang sering kali dikaitkan dengan terrorisme, konflik Arab Israel dan terkini adalah Arab Spring.  Konflik Arab Israel merupakan konflik yang telah lama berlaku di Timur Tengah dan sukar untuk diselesaikan kerana Israel adalah sekutu rapat Amerika Syarikat.  Arab Spring merupakan peristiwa di mana rakyat telah telah bangkit untuk menentang pemimpin dan hal ini telah merebak dari satu negara ke negara yang lain.  Terrorisme dikaitkan dengan Timur Tengah kerana  organisasi penganas adalah berasal daripada Timur Tengah.
          Istilah Timur Tengah merupakan istilah yang telah diwujudkan oleh Alfred Tyler Mahan,  Selepas itu, istilah Middle East telah digunakan secara meluas oleh Great Britain terutamanya semasa Perang Dunia Kedua meletus.  Hal ini adalah untuk memudahkan British menguasai sebahagian daripada wilayah di Timur Tengah.  Encyclopedia Britannica menyatakan Timur Tengah sebagai “the land around the southern and eastern shore of Mediterranean Sea, extending from Morocco to Arab Peninsula and Iran and sometimes it beyond.[15] Encyclopedia of Middle East pula menyatakan Timur Tengah sebagai “is an imprecise European term that includes Arab and Muslims lands of Asia and sometimes those of North Africa (the Maghreb).[16]
Secara geografi, Timur Tengah tidak jelas persempadannya dengan kawasan yang lain kerana para sarjana mempunyai pandangan tersendiri apabila membicarakan tentang lokasi Timur Tengah.  Sesetengah sarjana menyatakan bahawa Turki termasuk dalam Timur Tengah dan ada juga yang menyatakan Turki bukan Timur Tengah kerana Turiki adalah sebahagian benua Eropah.  Timur Tengah merupakan rantau yang didiami oleh majoritinya masyarakat Arab, beragama Islam dan ianya terletak dalam tiga benua iaitu Eropah, Asia dan Afrika.  Timur Tengah dikelilingi oleh beberapa laut iaitu Laut Medidterranean, Laut Merah, dan Lautan Hindi.  Timur Tengah merupakan rantau yang unik kerana terdapat tiga agama utama dunia berasal dari rantau ini.  Tiga agama samawi tersebut ialah Islam, Kristian dan Yahudi.

PERKEMBANGAN BUDAYA DARI SEGI POLITIK EKONOMI DAN SOSIAL DI TIMUR TENGAH
Sebelum tercetusnya perang dunia yang pertama pada 1919, kawasan timur tengah merupakan sebuah kawasan takluk yang kemudianya menjadi sebuah empayar kerajaan Turki Utmaniyyah. Kerajaan Utmaniyahh ini lahir pada kurun ke 17, dimana kerajaan ini menjalankan pentakbiran yang bersistemkan kepada khalifah yang dipengaruhi oleh ajaran Islam. Dalam sistem politik kerajaan Utmaniyyah, keseluruhan kawasan timur tengah ini disatukan dalan satu pentakbiran pusat sahaja yang ditakbir oleh khalifah yang dilantik oleh golongan atasan kerajaan. Dengan pemusatan sistem pentakbiran tersebut, masyarakat arab timur tengah ini membentuk satu komuniti besar arab. Melalui sistem politik tersebut, ini menjelaskan bahawa, masyarakat arab Timur Tengah pada zaman Utmaniyyah ini hanya mempunyai seorang pemimpin yang mutlak. Tambahan lagi dari segi perundangan, masyarakat Arab akan tertakluk kepada sistem perundangan Islam yang dikuatkuasakan oleh kerajaan Uthmaniyyah pada masa tersebut.
Namun selepas tercetusnya perang dunia yang pertama pada tahun 1919, keadaan politik di Timur Tengah telah mengalami perubahan drastik. Hal ini berlaku susulan daripada keruntuhan empayar Turki Uthmaniyyah akibat kekalahan dalam perang dunia pertama tersebut, ini secara langsung telah menyebabkan timur Tengah ini menjadi kawasan jajahan pihak Barat seperti penjajah British, Sepanyol, Itali dan Francis. Pihak penjajah yang paling dominan di Timur Tengah selepas perang tersebut adalah pihak British, oleh sebab pengaruh kuasa British di timur Tengah tersebut, maka secara tidak langsung telah mencipta terma ‘Middle East’ bagi tujuan memberi gelaran kepada Timur Tengah. Melalui penguasaan pihak penjajah barat di kawasan bekas empayar Uthmaniyyah itu, maka sekali lagi pihak ini telah memperkenalkan sistem politik yang baru di Timur Tengah, dimana pihak british telah memperkenalkan konsep negara bangsa  di kawasan tersebut. Dengan pewujudan konsep yang diperkenalkan ini, kawasan-kawasan di Timur Tengah telah dijadikan sebagai negara-negara baru. Antara negara-negara yang wujud pada pasca perang dunia pertama di Timur Tengah adalah negara Iraq, Arab Saudi, Syria, Iran dan lain-lain. Dengan kewujudan sistem negara bangsa ini, maka secara langsung telah menyebabkan masyarakat Timur Tengah menjadi masyarakat yang dikelompokan dalam sesebuah negara yang telah wujud. Pada abad ke-19, melalui ‘Kolonial baru’ Eropah ke atas dunia Timur dan penciptaan terma Middle East adalah berkait rapat dengan pandangan ke arah pemeliharaan strategi ketenteraan dan perluasan cengkaman politik serta penyebaran tamadun Barat.[17]
Sebelum 1950, pembangunan ekonomi di timur tengah adalah antara yang perlahan di dunia. Salah satunya ialah Mesir. Pada masa tersebut, Mesir bukan sebuah negara yang berasaskan sektor industri sepenuhnya dan juga turut bergantung kepada sektor pertanian. Mesir amat bergantung kepada sektor pembuatan Kapas yang merupakan pendapatan dan eksport utama bagi kerajaan mesir pada masa itu. Secara umumnya, tahap pendidikan dalam kalangan negara-negara timur tengah adalah rendah berbanding negara-negara membangun yang lain pada masa itu. Kadar buta huruf dalam kalangan orang dewasa pada masa tersebut juga adalah tinggi iaitu pada kadar 85% pada tahun 1939.[18]
Selepas 1960, Mesir dan negara-negara timur tengah yang lain mencatatkan perkembangan ekonomi yang mendadak. Pendapatan per kapita penduduk juga meningkat. Hal ini didorong oleh kenaikan permintaan terhadap komoditi minyak di peringkat antarabangsa. Antara pengeluar utama komoditi minyak di timur tengah ialah Algeria, Iraq, dan Arab Saudi. Selain itu, perkembangan ekonomi di Timur Tengah juga turut dipengaruhi oleh Kolonial British seperti World Bank yang menawarkan bantuan keatas pembangunan ekonomi di timur tengah.Di Timur Tengah, budaya masyarakatnya adalah lebih merujuk kepada budaya Arab dan ianya meliputi dari Moroco hingga ke utara India. Hal ini demikian kerana budaya arab adalah disebarkan melalui penyebaran Islam di rantau tersebut. Budaya masyarakat Badawi merupakan lambang kepada budaya masyarakat arab.[19]
Sebelum penyebaran Islam, masyarakat badawi sememangnya terkenal dengan budayanya dan sering membawa pengaruh kepada masyarat yang tinggal di kawasan yang mereka kuasai. Sehingga kini budaya masyarakat inilah yang menjadi budaya dominan di rantau Timur Tengah. Masyarakat di rantau tersebut mengamalkan budaya berpuak-puak iaitu semangat ‘assabiyah’ yang menjadi budaya keseluruhan semenanjung tanah arab. Walau bagaimanapun, kehadiran Islam telah berjaya mengubah cara hidup ini kepada konsep ‘ummah’. Melalui konsep ini budaya arab iaitu budaya masyarakat Badawi pada asalnya menjadi lebih dominan sehinngga ke seluruh rantau tersebut.
          Pada abad ke-17, Islam adalah kuasa yang dominan di Timur Tengah dan dalam expedisi dakwah yang dijalankan sepanjang tempoh tersebut sehingga tamatnya Empayar Uthmaniyah telah meliputi seluruh semenanjung Arab, utara Afrika, Timur Barat China dan Eropah Timur.[20] Dalam penguasaan ini, budaya Islam Arab dibawa bersama ke kawasan yang berjaya ditakluki. Pembinaan masjid-masjid yang dipengaruhi oleh seni bina Islam dan Arab dapat dilihat hampir ke seluruh Asia, Utara Afrika dan Eropah Timur. Walaubagaimanapun, keruntuhan pengaruh Islam di Timur Tengah bermula dengan perkembangan pesat yang berlaku di Eropah. Persaingan oleh Empayar British dan beberapa kuasa lain mengancam pengaruh dominan Islam di rantau tersebut. Empayar Uthmaniyah mengalami kemerosotan apabila wujud perselisihan pendapat tentang siapa yang lebih berhak mengetuai empayar Islam sama ada Bangsa Arab mahupun Turki. Ini memberi kelebihan kepada kuasa barat untuk membangun dengan pesat dan menyaingi pengaruh Uthmaniyah. Walaubagaimanapun, budaya arab tetap berkembang dan lebih dominan di rantau tersebut.
Sebelum penyebaran Islam di timur tengah, masyarakat di rantau tersebut adalah bersifat kekeluargaan atau lebih dikenali dengan konsep ‘asabiyah’ dimana setiap individu adalah terikat dalam sesebuah keluarga atau kumpulan. Hal ini sangat jelas melalui wujudnya istilah ‘bani’ yang merujuk kepada keluarga. Contohnya Bani Hasyim iaitu keluarga Hasyim yang paling berpengaruh di Makkah sebelum kedatangan Islam. Setiap kumpulan atau keluarga ini bertanggungjawab terhadap ahlinya masing-masing dan sering berlaku peperangan antara kumpulan-kumpulan ini demi menjaga nama baik dan pengaruh masing-masing.[21] Pemimpin negara di rantau ini juga menggunakan konsep yang sama seperti cara pentadbiran berasaskan kekeluargaan. Contohnya pentadbiran keluarga As Saud di Arab Saudi yang meletakkan ekonomi dan ketenteraan terus dibawah keluarga yang memerintah.[22]
Tidak seperti rantau lain, timur tengah masih mengamalkan cara hidup berpuak-puak sehigga abad ke 21 kini. Contohnya, kemunculan kumpulan-kumpulan seperti puak sunni di Iraq yang menjalankan penentangan secara gerila terhadap kerajaan boneka yang dilantik selepas tamat perang. Penentangan secara berpuak ini berlaku hampir di setiap negara di timur tengah dan situasi ini memang tidak asing bagi rantau tersebut. Oleh sebab itu, rantau timur tengah sememangnya agak sinonim dengan sifat masyarakatnya yang agak keras atau kasar. Atas sebab itulah, kebanyakan perjuangan di rantau tersebut adalah bersifat jihad dan menuntut perjuangan habis-habisan. Secara umumnya, masyarakat timur tengah sememangnya terkenal dengan sifat tegas dan semangat nasionalisme yang kuat terhadap keluarga atau negara sehingga kini.

IDENTITI TIMUR TENGAH
Menerima definsi Timur Tengah sebagai yang telah dibicarakan memperlihatkan bahawa sebahagian besar daripada wilayah yang dicakupi adalah terdiri daripada negara-negara Arab.[23]  Negara-negara Arab ini merupakan bekas taklukan empayar Turki Uthmaniyyah yang memerintah rantau Timur Tengah menerusi satu sistem pemerintahan berasaskan sistem khalifah yang berunsurkan Islam. Semasa pemerintahan  Uthmaniyyah, Timur Tengah dikenali sebagai Near East dan istilah tersebut semakin hilang selepas kejatuhan empayar Uthmaniyyah dan istilah Middle East pula semakin popular. Negara bangsa mula wujud di Timur Tengah selepas Perang Dunia Pertama.  Mengikut John Stuart Mill, “bangsa” bermaksud bahagian rumpun manusia yang terikat oleh rasa ta’sub bersama yang tidak wujud dalam hubungan di antara rumpun tertentu itu dengan rumpun bangsa lain, juga yang menjadikan mereka lebih rela bekerjasama sesama mereka berbanding kesediaan kerjasama mereka dengan rumpun lain, Rasa kesatuan sedemikian lazimnya terjalin oleh kesamaan bahasa, kesatuan wilayah, budaya, sejarah dan agama. [24] Proses kelahiran negara bangsa di Timur Tengah menjadikan sistem Islam tidak lagi menjadi faktor dominan dalam kehidupan bernegara namun masyarakat di Timur Tengah majoritinya menganut agama Islam meskipun wujud agama lain seperti Judaisme dan Kristian.
Robins berhujah bahawa sempadan Timur Tengah boleh diperluaskan termasuk
Asia Tengah kerana empat kriteria: yang sistem negara, budaya, agama dan bahasa.
Robins juga menyatakan bahawa kedua-dua kawasan mempunyai kesamaan sejarah, warisan budaya dan politik.[25] Meskipun istilah Timur Dekat tidak digunakan oleh pemerintahan Britain tetapi negara-negara yang mencakupi Timur Tengah adalah negara-negara yang terdapat dalam Timur Dekat.
Sebelum kemunculan Timur Tengah, rantau ini merupakan rantau yang menjadi pusat kegemilangan empayar Islam. Constantinople, Hijjaz, Kufah, Basrah dan Arab Saudi antara warisan Kesultanan Uthmaniyah. Kehadiran aktor-aktor luar seperti Austria, Poland dan Venice telah menyebabkan kerajaan Uthmaniyah banyak menemui kegagalan. Selain itu peristiwa Perang Dunia juga telah menjadi penyumbang kepada keruntuhan empayar ini sekitar tahun 1922. Runtuhnya Dinasti Uthmaniyah telah membawa pembentukan negara bangsa. Dari situ, munculnya negara-negara yang mandiri dalam rantau Timur Tengah.
          Constantinople merupakan bekas pusat pemerintahan empayar Rom dan Byzantine.[26] Empayar Byzantine telah memakmurkan dan memajukan bandar ini. Namun kota ini telah ditawan oleh kerajaan Uthmaniyah. Pada 1453, Constantinople telah diserang dan ditawan oleh Sultan Muhammad al-Fatih yang kemudiannya menjadikan bandar ini sebagai pusat pentadbiran kerajaan Turki Uthmaniyyah dari 1453 sehingga 1922. Tahun 1930, nama Constantinople secara rasmi ditukar kepada Istanbul dan ianya digunakan sehingga hari ini. [27]
Arab Saudi merupakan negara berkuasa yang menumpukan perhatian kepada pembangunan dan pemodenan serta peranannya kepada negara serantau. Melihat kepada sejarahnya dahulu, Arab Saudi yang terletak di bahagian semenanjung merupakan sebuah negara terbesar yang bersempadanan dengan Yaman di selatan dan Laut Merah di bahagian barat serta bersempadanan dengan kota Hijaz. Selain Istanbul, Arab Saudi juga merupakan kota yang ditakluk oleh kerajaan Uthmaniyah. Bermula 1871, Uthmaniyah telah mengambil alih pemerintahan di wilayah Hasa. Kemudian pada 1913, Abd al Aziz telah mengambil alih Hasa daripada Uthmaniyah iaitu setahun sebelum bermulanya peristiwa Perang Dunia Pertama. [28]
Ketika Perang Dunia Pertama juga, dalam tahun 1916, telah berlaku pemberontakan Arab yang menentang Empayar Uthmaniyah. Pemberontakan Arab ini berpunca daripada perisik Britain yang telah menyuburkan semangat nasionalisme negara-negara Arab. Kebangkitan negara arab ini telah menyebabkan kerajaan Turki Uthmaniyyah semakin lemah dan mula kehilangan wilayah-wilayahnya sekaligus memberi impak kepada kegemilangan pentadbiran islam.
Istanbul dan Arab Saudi yang merupakan warisan Kesultanan Uthmaniyah banyak memberi pengaruh kepada kegemilangan Islam suatu masa dahulu. Namun, kejatuhan kerajaan Uthmaniyah telah mengubah corak geografi dan geopolitik di rantau Timur Tengah. Selepas kejatuhan empayar agung Uthmaniyah, unsur sekularisme telah tersebar dan meresap dalam pentadbiran serta pendidikan negara rantau Timur Tengah. Selain itu, munculnya negara di rantau Timur Tengah yang pro kepada barat demi kepentingan nasional.
Terma Middle East diperkenalkan oleh Britain dalam Perang Dunia II, disebabkan oleh pengaruh kuasa besar yang dimiliki Britain dalam menguasai politik. Middle East digunakan untuk menunjukkan negara-negara Islam  dan beberapa organisasi antarabangsa seperti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu(PBB) menganggap wilayah Middle East adalah wilayah Asia Barat Daya, termasuk Siprus, Iran dan Mesir. [29] Dalam wilayah tersebut, terdapat beberapa kelompok bahasa yang digunakan. Antaranya adalah bahasa Arab, bahasa Ibrani, bahasa Assyria, bahasa Kurdi dan bahasa Turki. Istilah Middle East yang wujud selepas Perang Dunia II berlaku, telah menyebabkan pengaruh luar seperti pengaruh Barat telah tersebar di rantau tersebut. Namun, dari segi bahasa, bahasa Arab tetap menjadi bahasa dominan, bukan sahaja dalam bentuk bahasa perhubungan, malah digunakan juga dalam sistem tulisan. Walaupun mengalami peralihan atau revolusi sepanjang dan selepas meletusnya Perang Dunia II, bahasa Arab masih dominan digunakan oleh masyarakat tempatan rantau ini. Ini kerana, masyarakat yang menduduki wilayah di rantau Middle East merupakan masyarakat yang dominannya berbangsa Arab. Selain itu, keadaan yang menyebabkan bahasa Arab masih dominan dalam terma Middle East juga dipengaruhi oleh faktor keagamaan iaitu agama Islam di Timur Tengah. Dalam keagamaan, bahasa Arab merupakan bahasa Kitab Suci Islam, iaitu al-Quran. Jelas, Middle East yang terdiri daripada negara-negara Islam tidak lari dari menggunakan bahasa Arab sebagai bahasa Lingua Franca yang dominan di Timur Tengah, yang mana ia juga dipengaruhi oleh majoriti masyarakatnya yang beragama Islam. [30] Meskipun wujud agama lain seperti Kristian dan Judaisme di Middle East  agama Islam tetap menjadi agama dominan oleh majoriti masyarakat di Timur Tengah. Elemen agama Islam yang masih kekal di Timur Tengah telah mempengaruhi pengekalan bahasa Arab sebagai bahasa dominan oleh masyarakat Timur Tengah selepas meletusnya Perang Dunia II. Selain itu, bahasa Arab bukan sahaja digunakan dalam elemen keagamaan, malah ia juga masih kekal digunakan dalam mengungkapkan budaya masyarakat di Timur Tengah.

KESIMPULAN
Penggunaan Terma Middle East bukanlah berasal dari faktor warisan sejarah dari penduduk tempatan disana namun ianya telah diperkenalkan oleh negara Barat untuk mempermudahkan mereka memahami dan mengawal struktur politik, ekonomi, sosial dan budaya tempatan. Tidak dinafikan terma Timur Tengah sering digunakan untuk merujuk negara-negara Arab oleh negara luar terutamanya negara Barat. Seterusnya, terma Timur Tengah sememangnya bersesuaian dengan identiti dan budaya yang diamalkan negara-negara Timur Tengah. Walaupun terdapatnya perubahan sebelum dan selepas perang Dunia kedua namun Identiti masyarakat Timur tengah adalah tidak berubah dan hanya berlaku perubahan terhadap budaya dari segi Politik, Ekonomi dan Sosial.







[1] Mat Daund Ag. Hamat, Penjajahan Eropah Dan Kemunculan Negara-Negara Bangsa Di Timur Tengah, Diakses dari Http://Ejournal.Ukm.My/Islamiyyat/Article/Viewfile/1862/1488, Pada 6 Disember 2013.
[2] Harry W. Hazard, ed, The Atlas of Islamic History 3rd ed, 1954, Hlm 34-35,41, Princeton: Princeton
University Press.
[3] Albert Hourani, “The Ottoman Background of The Modern Middle East” dalam K.H Karpt, ed. The Ottoman State
and Its Place In World History (Leiden E.J. Brill) 1974, Hlm 75.
[4] Goldschmidt, Jr. Arthur, Concist History of The Middle East, 1979, The American University in Cairo Press.
[5] Middle East, diakses dari www.britannica.com pada 9 Disember 2013
[6] Osman Nuri Ozalp, Where is Middle East? The Definition and Classification Problem Of The Middle East As A Regional Subsystem In International Relations, Turkish Journal of Politics, Vol. 2, No. 2, 2011, hlmn 3
[7] Ibid
[8]  Ibid.
[9]  Ibid.
[10] Osman Nuri Ozalp, Ibid, hlm 8
[11] Osman Nuri Ozalp, Ibid, hlmn 9
[12]  Ibid.
[13]  Ibid.
[14]  Ibid.
[15] Middle East, diakses dari http://global.britannica.com/EBchecked/topic/381192/Middle-East  pada 1 Disember 2013.
[16] Middle East, diakses dari http://www.mideastweb.org/Middle-East-Encyclopedia/middle_east.htm pada 1 Disember 2013.
[17] Mat Daut Ag.Hamat ,‘Penjajahan Eropah & Kemunculan Negara Bangsa Di Timur Tengah’ m/s 81
[18] Steven Heydemann, War, Institutions, and Social Change in the Middle East, Berkeley: University Of California Press, 2000
[19] Philip Carl Salzman, Why the Middle East Is the Way It Is, TH E HEDGEHoG REvIEW / FALL 2011, 2011.
[20] ibid
[21] Philip Carl Salzman, Why The Middle East Is The Way It Is: The Hedgehog Review, 2011, Hlm 24-25
[22] Ibid. Pg27
[23] Mat Daud Ag. Hamat, Penjajahan Eropah dan Kemunculan Negara Bangsa di Timur Tengah, Hlm 83. Diakses dari
[24] ibid

[25] Osman Nuri Özalp, Where is the Middle East? The Definition and Classification Problem of the Middle East as a Regional Subsystem in International Relations. Turkish Journal of Politics Vol. 2 No. 2 Winter 2011, Hlm 17.
Diakses  dari http://tjp.fatih.edu.tr/docs/articles/112.pdf pada 2 Disember 13

[26] Encyclopedia Britannica, 2013, Istanbul diakses dari http://global.britannica.com/EBchecked/topic/296962/Istanbul pada 2 Disember 2013
[27] BBC News, Turkey Timeline: A Chronology of Key Event  2012, diakses dari http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/1023189.stm pada 2 december 2013
[28] BBC Niews, Saudi Arabia Profile, 2013, diakses dari http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-14703523 pada 2 Disember 2013
[29]  Rashid Khalidi. The “Middle East” as a Framework of Analysis: Re-mapping A Region in the Era of Globalization. hlm. 75. Diakses dari http://www.cssaame.com/issues/18_1/KHALIDI.pdf pada 2 Disember 2013.
[30] Ibid.

0 comments:

Post a Comment

Malaysia Cheap Web Hosting