Wednesday, 21 January 2015

Big State, Middle State and Small State Dari Persepektif Keselamatan Dalam Hubungan Antarabangsa

Dari segi definisi negara ialah sebuah badan yang mempunyai organisasi yang tersusun seperti mempunyai sistem politik, rakyat yang mempunyai latar belakang sejarah yang sama, tradisi dan bahasa yang meletakkan kesemua penduduk di sesuatu kawasan tersebut dalam satu bentuk kerajaan.[1] Selain itu, konsep negara menurut perspektif undang-undang antarabangsa ialah mempunyai empat ciri atau sifat yang membentuk sesebuah entiti atau kawasan tersebut untuk diiktiraf sebagai sebuah negara di mana ia akan mendapat pengiktirafan daripada organisasi antarabangsa dan juga negara lain, iaitu mempunyai penduduk yang tetap, memiliki garisan sempadan, sistem pemerintahan dan akhir sekali ialah mendapat pengiktirafan daripada negara-negara yang merdeka.[2] Oleh itu, setiap negara yang telah diiktiraf di peringkat antarabangsa akan mempunyai status yang berbeza-beza mengikut perspektif hubungan antarabangsa iaitu berdasarkan saiz sesebuah negara, ekonomi, ataupun dasar sesebuah negara tersebut. Walaupun setiap negara mempunyai status yang berbeza ia tetap memainkan peranan yang tersendiri berdasarkan kapasiti sesebuah negara tersebut. Namun begitu, peranan setiap negara amat berbeza disebabkan sifat-sifat yang dimiliki oleh sesebuah negara berdasarkan status negara di peringkat antarabangsa dan status tersebut dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu negara kecil, sederhana dan besar. Kebiasaannya status ini melambangkan kuasa yang dimiliki negara tersebut. Kesemua negara yang wujud di dunia ini mempunyai sifat yang sama tetapi telah dibezakan mengikut kapasiti tertentu dimana ia menjadi salah satu faktor yang menentukan status sesebuah negara tersebut. Sifat yang pertama ialah saiz populasi sesebuah negara iaitu jumlah penduduk yang terdapat dalam negara tersebut. Kedua ialah keluasan sesebuah negara tersebut dimana ia turut menjadi penyumbang kepada status sesebuah negara dan akhir sekali ialah ekonomi dimana ia akan menentukan kekuatan sebenar sesebuah negara termasuklah menjadi tunjang kepada sesebuah negara dalam membentuk sesuatu dasar terutamanya dari aspek pertahanan dan ketenteraan.[3] Dengan menilai tiga sifat ini akan dapat memberi perbezaan status setiap negara.

Negara Kecil (Small Power)
Umumnya, negara kecil amat kurang sekali menjadi topik perbincangan hangat dalam arena antarabangsa akibat peranan negara-negara besar yang mewarnai medan poltik antarabangsa dan sering kali terlibat dalam segala isu termasuklah persaingan kuasa-kuasa negara besar. Namun begitu, negara kecil tidak harus dipandang ringan kerana ianya mampu memberi kesan ke atas arena antarabangsa malah menurut Hedley Bull “whether, however viable the small state might be in international politics, it really presents a viable subject of study.”[4]  Ia bererti, sekecil mana pun sesebuah negara itu, ia tetap menjadi subjek dalam sesuatu kajian di peringkat sistem hubungan antarabangsa (level of analysis). Kini, peranan negara kecil turut memberi kesan ke atas sistem antarabangsa malah turut menarik perhatian dunia. Sebelum berlakunya dua siri perang dunia, peranan negara kecil amat kurang sekali malah jumlahnya juga sedikit sahaja kerana pada ketika itu terdapat banyak negara besar serta pemerintahan empayar. Namun begitu, kewujudan negara kecil ini mula bertambah selepas tamatnya siri peperangan besar, era dekolonisasi dan terutama sekali selepas tamatnya era perang dingin.[5] Dengan kewujudan negara-negara kecil telah mengubah arena politik antarabangsa dengan dasar-dasar yang berbeza dengan negara yang lebih besar. Negara kecil lebih banyak memainkan peranan dengan menjalinkan hubungan baik dengan negara besar demi memastikan kestabilan dan juga keselamatan dari negara-negara lain. Contoh negara-negara kecil yang menjalinkan hubungan baik dengan negara besar ialah Singapura-Amerika Syarikat, ataupun Cuba-USSR(Rusia). Kebanyakan negara-negara kecil ini cuba untuk mengimbangi kuasa dan ancaman daripada musuh dengan menggunakan bantuan daripada negara besar yang secara tidak langsung menarik perhatian negara besar untuk meluaskan pengaruhnya.

Sifat Negara Kecil
Berdasarkan sifat-sifat yang telah dinyatakan sebelum ini akan menjadi faktor kepada analisis status negara kecil. Pertama, negara kecil kebiasaannya mempunyai jumlah penduduk yang lebih kecil dan berkemungkinan besar melebihi daripada kepadatan berdasarkan saiz negara kecil tersebut. Contohnya, Bosnia Herzegovina sebuah negara yang baru sahaja merdeka pada 1 Mac 1992 setelah mengalami siri pembunuhan besar-besaran oleh etnik Serbs dan negara tersebut pada tahun 2014 mempunyai sekadar 3 834 944[6] orang sahaja dan ini secara tidak langsung menunjukkan bahawa populasi negara ini terlampau kecil malah jika di pandang dari sudut pertahanan jumlah penduduk sebegitu belum mampu untuk membentuk ketenteraan yang lebih besar iaitu sekadar mempunyai lebih kurang 50 000 orang sahaja.[7] Manakala keluasan Bosnia Herzegovina pula ialah 51,129 km persegi.[8] Berdasarkan saiz Bosnia Herzegovina sudah pasti menjadi ancaman kerana bentuk muka buminya yang tidak besar serta dikelilingi oleh negara-negara lain termasuklah Serbia dan Montenegro yang dianggap sebagai ancaman besar kepada negara tersebut jika dipandang aspek sejarah pembunuhan besar-besaran di negara tersebut. Sifat yang terakhir ialah ekonomi, di mana ia menentukan bagaimana kekuatan sebenar negara tersebut iaitu sebanyak 17.85 bilion USD pada tahun 2013, ekonomi Bosnia Herzegovina menunjukkan peningkatan daripada sebelumnya malah berjaya mengurangkan kadar kemiskinan daripada 18.2% (2007) kepada 17.9% (2011).[9] Namun begitu ia masih belum kukuh lagi dalam membantu pembangunan dalam negara tersebut termasuklah aset-aset pertahanan yang kebanyakan sudah lama digunakan seperti kereta kebal T-34, dan T-54/55, kenderaan berperisai seperti BTR-70, dan banyak lagi aset pertahanan yang lama sebelum kemerdekaan Bosnia Herzegovina lagi.[10]

Peranan Negara Kecil di Arena Antarabangsa
Dengan mengambil contoh seperti Bosnia Herzegovina, negara ini amat aktif sekali menjalinkan pakatan ketenteraan dengan negara besar seperti Amerika Syarikat dan juga menjalinkan hubungan bersama NATO (North Atlantic Treaty Organization) dan tidak banyak melibatkan diri dalam konflik peringkat antarabangsa yang berbeza dengan negara-negara besar yang kerap kali melaksanakan dasar campur tangan ke atas negara-negara lain.

Negara Pertengahan (Middle Power)
Negara pertengahan ini berbeza sekali dengan peranan negara-negara besar tetapi terdapat sesebuah negara pertengahan ini mempunyai kemampuan yang sama seperti negara besar iaitu ekonomi yang kukuh, saiz negara yang besar tetapi jumlah populasi agak kecil untuk saiz negara yang besar. Malah ada juga negara yang mempunyai saiz dan populasi yang kecil tetapi mempunyai  kedudukan ekonomi yang amat stabil kerana faktor ekonomi adalah tunjang utama dalam mengukuhkan status sesebuah negara. Kebiasaannya faktor yang membawa sesebuah negara ini mendapat status negara pertengahan adalah disebabkan dua daripada tiga sifat yang telah dinyatakan sebelum ini serta peranan negara pertengahan ini di arena politik antarabangsa yang kemudiannya membawa negara pertengahan ini lebih dikenali sebagai “good international citizens” yang bertanggungjawab dalam melaksanakan dasar diplomasi dengan negara lain dan kurang untuk masuk campur dalam urusan negara lain tanpa usaha diplomasi terlebih dahulu dan juga lebih gemar untuk terlibat dalam International Organization seperti International Monetary Fund, dan World Trade Organization ataupun aktif dalam Intergovernmental Organization seperti persidangan G20.[11]

Ciri-Ciri Negara Pertengahan
Negara Pertengahan biasanya mempunyai dua kelebihan dalam tiga sifat iaitu populasi, saiz negara dan ekonomi yang menyebabkan negara ini tidak menyerlah berbanding negara besar. Sifat Negara Pertengahan ini boleh dilihat melalui Kanada yang mempunyai saiz negara yang besar iaitu berada di tangga ke dua dunia selepas Rusia dengan saiz 9984670 km persegi[12] dan secara tidak langsung memberi kelebihan bentuk muka bumi yang luas dan lebih selamat daripada sebarang ancaman. Malah Kanada juga mempunyai struktur ekonomi yang kukuh dan secara tidak langsung dapat menjamin kestabilan negara serta kadar pendapatan rakyat Kanada. Pendapatan Kanada pada tahun 2013 ialah 1.827 trilion[13] dan secara tidak langsung akan memberi kelebihan kepada Kanada untuk menguatkan lagi sistem pertahanannya iaitu membelanjakan sebanyak 18 000 000 USD demi pembangunan aset-aset pertahanan dan berada di kedudukan ke 15 di dunia antara negara yang paling banyak memperuntukkan bajet pertahanan[14] tetapi Kanada tidak mempunyai populasi yang besar untuk menjadikannya sebuah negara yang lebih kuat kerana penduduk Kanada hanyalah sebanyak 35,540,419[15] orang dimana menyukarkan Kanada untuk memiliki tentera yang lebih besar.

Peranan Negara Pertengahan
Jika dilihat peranan Negara Pertengahan seperti Kanada, ia turut menjalinkan hubungan dengan besar tetapi lebih bersifat sebagai sokongan sahaja seperti mengikut dasar perang ke atas Afghanistan dengan menghantar lebih kurang 40 000 tentera telah terlibat bermula daripada tahun 2001 sehingga 2014.[16] Namun begitu, Kanada lebih berminat melakukan persidangan dalam usaha untuk menjaga keamanan di peringkat antarabangsa seperti menjalin hubungan keselamatan dan keamanan di PBB (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu).[17] Selain itu, Kanada sebenarnya lebih aktif dalam melibatkan diri dengan misi keamanan dan juga menjalin hubungan bersama NATO tetapi dasar pertahanan Kanada mula dilihat semakin pasif selepas tahun 2006.[18]

Negara Besar (Large States/Super Power)
Negara besar atau lebih dikenali sebagai “Super Power” ialah negara besar yang mempunyai pengaruh besar malah turut dianggap sebagai sebuah negara yang mempunyai kuasa hegemoni yang mampu untuk memberikan kesan ke atas pembentukan sistem antarabangsa seperti Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet semasa era perang dingin (Cold War) yang menyaksikan persaingan kuasa antara kedua buah negara tersebut. Namun begitu, Kedua buah negara ini diangkat status sebagai negara besar adalah kerana kelebihan pada ketiga-tiga sifat yang dimiliki oleh negara besar tersebut yang menjadi faktor dominan di peringkat antarabangsa. Menurut Alice Lyman Miller, “Super Power is a country that has the capacity to project dominating power and influence anywhere in the world, and sometimes, in more than one region of the globe at a time, and so may plausibly attain the status of global hegemony”.[19]  Negara berkuasa besar ini mampu untuk membuatkan negara-negara lain terutamanya negara kecil untuk tunduk dan mengikuti kehendak negara-negara besar. Kini terdapat sebuah negara yang telah dianggap sebagai kuasa besar dan sering mendapat pengiktirafan sebagai negara besar yang mampu untuk menyaingi kuasa besar yang lain seperti Amerika Syarikat dan Rusia iaitu Democratic People of China (DPRC).

Ciri-Ciri Negara Besar
China telah mula mendapat gelaran sebagai kuasa besar selepas berjaya mengukuhkan ekonominya di peringkat antarabangsa malah turut menyaingi kedudukan ekonomi Amerika Syarikat. Ekonomi China telah meningkat terutamanya pada tahun 2003 apabila mencatatkan GDP sebanyak USD 1.159 trillion serta berada di kedudukan keenam dalam ranking dunia malah turut mengalahkan status Kanada dan Itali sebagai negara pengeksport dunia.[20] Pada tahun 2013, GDP China telah meningkat kepada USD 9.240 trillion[21] dalam 12 tahun sahaja China berjaya menjadi kuasa ekonomi besar dunia pada 2014 dengan mengalahkan Amerika Syarikat.[22] Dengan kuasa ekonomi besar ini, China mampu untuk meluaskan pengaruh di peringkat antarabangsa serta berkemampuan untuk membelanjakan sejumlah besar dana untuk membangun ketenteraan dan pertahannya serta melancarkan lagi pergerakan ekonomi China dimana negara ini telah berjaya menghasilkan ramai jutawan setiap tahun. Populasi China yang besar juga turut menjadi faktor kepada kuasa besar apabila mempunyai rakyat seramai 1.3 billion orang[23] dan secara tidak langsung memberikan kelebihan kepada China untuk mempunyai lebih ramai tentera (749,610,775) dan seramai 2 juta tentera simpanan untuk mengukuhkan pertahanan serta membelanjakan sebanyak 126,000,000,000 untuk mengembangkan sistem pertahanannya.[24] Manakala keluasan yang besar juga memberikan kelebihan kepada China daripada risiko ancaman musuh apabila mempunyai bentuk muka bumi yang besar dan China juga merupakan negara keempat terbesar di dunia dengan keluasan 9596961 KM persegi. Secara tidak langsung, negara yang mempunyai saiz yang besar serta jumlah rakyat yang lebih ramai mampu untuk menjamin keselamatan China sekiranya diserang malah dua sifat inilah yang membuatkan China lebih berjaya untuk membangun serta mencapai status ekonomi yang paling maju.

Peranan Negara Besar
Peranan China tidaklah agresif seperti Amerika Syarikat yang sering melakukan dasar pencerobohan ke atas negara lain tetapi China juga antara negara yang sering mendapat sambutan hangat dalam menjalinkan hubungan keselamatan disebabkan kekuatan China yang mampu mengimbangi kekuatan Amerika Syarikat dimana China banyak menjalinkan hubungan dengan negara-negara yang tidak sependapat dengan Amerika Syarikat tetapi masih menjalinkan hubungan ekonomi yang erat dengan negara besar itu. Salah satu contoh China yang dikatakan cuba untuk mengimbangi kekuatan Amerika Syarikat ialah dasar China menghalang resolusi untuk mengenakan tindakan tegas ke atas Syria yang melakukan pembunuhan terhadap orang awam serta menghalang campur tangan ketenteraan ke atas Syria dengan menggunakan kuasa Veto.[25] Malah China juga semakin aktif menjalinkan hubungan di rantau lain seperti di Amerika Latin dengan memberi pinjaman kewangan dimana secara tidak langsung melebarkan sayap China ke rantau tersebut[26] dan meluaskan pengaruh lebih kuat lagi berbanding Amerika Syarikat.




[3] Crowards Tom, (2002), “Defining the Category of ‘Small’ States”, Journal of International Development, 14, p. 144-145.
[4] Bull, Hedley (1968). Force in Contemporary International Relations. Survival Vol. 10, Issue 9, p. 302.
[5] Ingrebritsen, Christine et al. (2006). Small States in International Relations. Seattle: University of
Washington Press, p. 3.
[10]http://www.armyrecognition.com/bosnia_herzegovina_army_land_ground_forces_uk/bosnia_herzegovina_army_land_ground_armed_defense_forces_military_equipment_armored_vehicle_uk.html
[11] Cooper Andrew & Jongryn Mo, (Mei 2013), Middle Power Leadership and the Evolution of the G20, Global Summitry Journal, m/s 1-3.
[15] Kanada, Economics and Statistics Branch (Newfoundland & Labrador Statistics Agency), Annual Estimates of Population for Canada, Provinces and Territories, from July 1, 1971 to July 1, 2014, 2014.
[17] Kinsman Jeremy, RETHINKING CANADA’S INTERNATIONAL PRIORITIES, (2010), m/s 41.
[26] http://www.statista.com/statistics/297875/china-lending-to-latin-america-by-country/

0 comments:

Post a Comment

Malaysia Cheap Web Hosting